Vår blogg om städning och badrum

Så bör man städa en butik

16 maj 2019

Har man en butik och vill att kunderna ska hitta in dit, bör den vara så ren som möjligt. Oberoende vad det är som man säljer bör man alltid ha en ren butik. Finns det högvis med damm i hörnen på golvet, visar det att butiksägaren är slarvig och inte bryr sig om sin butik. Är butiksägaren slarvig, känner inte kunderna att det är så noga med produkterna som säljs där. Det gör att kunderna inte tycker att varorna är så viktiga och kanske hellre går till en butik som är rena och där de känner att butiksägaren bryr sig om varorna och kunderna. Det gör varorna mer attraktiva.

Så bör du städa din butik

Alla hyllor som visar upp dina varor bör rengöras noggrant. Har man diskar för varorna, som kyldiskar eller frysdiskar bör de hållas rena. Har man till exempel en livsmedelsbutik eller ett bageri eller en tebutik, eller något annat som ska säljas är det mycket viktigt att kunderna känner att det är mysigt där. På så sätt kan kunderna lockas att komma in och titta på tesorterna, eller vad det nu är som man säljer. Ju mysigare som kunderna tycker att det verkar i butiken, desto längre kommer de att stanna, och ju lättare kommer de att komma in i affären. Ju längre som de stannar och ju oftare de kommer in desto bättre är chansen att de köper något. Ju fler kunder som kommer in i affären desto bättre är det för affärerna.

Allt bör vara skinande rent

Det mesta i en butik bör vara så rent att det så gott som skiner och blänker i butiken. Alla varor måste presenteras så attraktivt som möjligt. Ju finare butiken är, desto mer attraktiv tycker kunderna att den är. Ju mer attraktiv som kunderna tycker att din butik är, desto mer vill de komma in i den. Och desto längre tid vill de spendera inne i butiken. Är kunderna lång tid inne i butiken innebär det att de lär känna ditt sortiment och kommer att veta mer om vad det är som du säljer. Därför bör alla golv vara skinande rena. Kassadisken bör vara ren och snygg. Har man många kunder under en dag, kan det slita väldigt mycket under en dag. Då bör man städa åtminstone varje dag, om inte minst två gånger om dagen. Antingen om du hinner, så bör du själv städa åtminstone varje dag, eller två gånger om dagen. Här kan du läsa mer om butiksstädning i Stockholm: https://www.butiksstädningstockholm.com.

Allt fler anlitar hemstädning

10 apr 2019

Städa badrum kan vara nog så krångligt att hinna med när man har mycket att göra. Eller så känner man inte för det. Då är det i så fall bättre att anlita en städfirma som kommer och utför en sådan städning hemma hos en. Det är man inte ensam om. Bara under 2017 drog svenskarna av för minst en miljard kronor för hemstädning. Den har ökat och har seglat upp som den mest utnyttjade städningen som vi har dragit av i Rut-avdrag, enligt Skatteverket.

Hemstädning tillgänglig i centrala Stockholm

Bor man i centrala Stockholm vill man säkerligen ha en städfirma som arbetar nära ens bostad. Om man googlar "hemstädning Kungsholmen" får man förslag av Google på sådana städfirmor som erbjuder hemstädning just på Kungsholmen. De seriösa städfirmorna kan vara uppbokade och då kan man behöva ringa runt tills man får någon som kan komma just den dag som man önskar hemstädning.

Alltfler anlitar hemstädning i Stockholm

Bara i Stockholm finns det åtminstone 1.300 städfirmor som man kan välja mellan. Vilken ska man välja och som man kan lita på? Då kan man passa på att fråga släkt och vänner om de känner till någon som de tycker är bra, eller så läser man på om de olika städfirmor som man funderar på att anlita. Det kan man göra på olika forum på internet. Det finns omdömessidor som reco.se eller yelp.se, eller forum som famljeliv.se och liknande. Man kan även kontrollera med Allmänna reklamationsnämnden om någon städfirma har många klagomål på sig. Då kan man hellre välja en som inte har så negativa omdömen.

Bättre att ta det säkra före det osäkra

Då är det bättre att ta det säkra före det osäkra och slippa konflikt om det är någon städfirma som är oseriös. Det är inte roligt att behöva klaga på en städfirma som inte gör ett noggrant jobb, eller som inte kan städa. Det är nämligen inte alla som kan det. Inte för att det är särskilt svårt men det är viktigt att man är noggrann när man städar så att man inte lämnar efter sig ett halvt ostädat badrum efter sig. 

Viktiga kriterier för hemstädningen

Ska man få tag i en seriös städfirma är det viktigt att det är någon som har F-skattsedel. Annars kan man inte dra av Rut-avdrag för deras hemstädning. Har de funnits i många år? Det är tecken på att de har många nöjda kunder då man annars blir utkonkurrerad av någon annan  städfirma. Här kan du läsa om en som har funnits sedan 1939: https://www.städfirmakungsholmen.se.

Rent hus i Bromma

3 apr 2019

När man bor i ett stort hus märker man fort att det är ett stort projekt att hålla rent. Alla härliga utrymmen ska även hållas rena. Och det är ett stort projekt som kan ta en hel dag om man ska vara noggrann. Det kan vara ett tungt arbete att städa ett helt hus. Har man dessutom ont i ben och rygg kan man få stora problem.

Har man barn och husdjur behöver man städa varje vecka om det inte ska bli för smutsigt och dammigt. Om man städar för sällan blir det hårt smutsat och ännu svårare att hålla rent. Ett moment 22 alltså. De allra flesta har bara tid att städa på helgerna. Helgerna som borde vara ett tillfälle att vila och ladda batterierna efter en tuff vecka med arbete och andra måsten. 

Och nu till våren blir smuts och damm mer synligt när ljuset blir mer påtagligt. Och fönstren ska vi inte tala om.. Vinterns snö och regn har satt tydliga spår och det är dags för en fönsterputsning.

Boka hemstädning!

En smart och enkel lösning är att anlita städjhälp. Städbranschen idag är mycket seriös och omsätter miljarder årligen. Dagens städare är utbildade och kompenta och arbetar mycket effektivt. Det är heller inte särskilt dyrt, i alla fall inte om man utnyttjar RUT-avdraget.

Man kan få hjälp med alla städtjänster som behövs för en komplett städning. Det går att skräddarsy upplägget utefter det egna behovet. Dessa företag erbjuder abonnemangstjänster som innebär att man kan få städat till exempel varje eller varannan vecka till förmånligare pris. 

Erfaren personal

Dagens städpersonal har goda kunskaper och erfarenhet av alla former av städning. Man är oerhört effektiva och snabba. Det kommer garanterat att märkas på slutresultatet. De är vana vid att vistas i andras hem och vårdar hem och ditt bohag på bästa sätt. Om olyckan ändå är framme har seriösa städbolag heltäckande försäkringar.

När det gäller hemstädning är det oerhört viktigt att man har förtroende för den anlitade städfirman. Och en firma med dåligt rykte blir inte långvarigt i branschen så det är prioriterat för seriösa städbolag.

Billigare städning med RUT

Det oerhört populära statligt finansierade RUT-avdraget är en av orsakerna till städbranschen blomstrar. Det ger privatpersoner över 18 år att endast betala 50% av arbetskostnaden vid städhjälp i hemmet. Det är ett maxtak på 25 000 kronor per person och år för medborgare under 65 år. Är man över 65 år är taket hela 50 000 kronor.

Om du letar efter ett företag som sysslar med hemstädning i Bromma kan du läsa mer här: www.hemstädningbromma.se.

Det tycker göteborgarna om att flytta från sin hemstad

29 mar 2019

De flesta göteborgarna älskar sin hemstad Göteborg. Detta konstaterar vi utan vetenskapliga bevis. Göteborgarna brukar gilla att skryta om sin stad, och mäter sig gärna med Stockholm, som de ohöljt beskyller för att vara tråkig, kall och inte alls lika vacker som Göteborg. De gillar sin hemstad så mycket att de gillar att sjunga om sin hemstad, som de alltid återvänder till med lättnad i hjärtat och lämnar med mycket sorg i Göteborg. Som tur är finns det en hel del möjligheter att bo kvar; vill man studera, kan man det på Göteborgs universitet. Vill man jobba, finns det många företag att välja mellan i Göteborg.

Starta eget i Göteborg

Vill man starta eget finns det en marknad även för det, om man vill starta något tjänsteföretag, som barnpassning eller städföretag. Det krävs inga stora investeringar för att börja arbeta med detta. En sak som kan underlätta är att ha ett körkort och bil så att man lätt kan ta sig runt i storstaden. Att arbeta med både barnpassning och städning brukar vara en bra kombination och som många barnfamiljer behöver. Får då barnfamiljerna lära känna någon som erbjuder både barnpassning och städning, blir det lättare att anlita en och samma person som kan göra både och – kanske inte samtidigt dock, men i taget i stället.

Städa kan man göra på olika sätt

Sedan kan man erbjuda olika slags städning, så breddar man det egna utbudet. Det finns oftast behov av hemstädning hos privatpersoner. Med hjälp av Rut-avdraget gör det lättare att anlita en utomstående som kommer hem och gör det. I år kan man få dra av så mycket som 75.000 kronor per år och per person. Då kan man erbjuda både flyttstädning, storstädning, kontorsstädning, trappstädning och byggarbetsplatsstädning. På så sätt är det lättare att få så många olika städuppdrag som möjligt. Blir det sedan för mycket att göra, att uppdragen hopas sig och du har råd att anställa någon som också städar med dig, ja då kan du bredda utbudet ännu mer.

Fler tjänster inom ett företag

Man kan förutom barnpassning och städning, även dra av på Rut-avdraget om man tvättar åt folk, sköter om deras trädgård, reparerar deras vitvaror, IT-varor eller hjälper dem flytta när det är dags med det. Att arbeta med flyttstädning i Göteborg innebär att först se till att allt är borta ur bostaden. Sedan bör man städa allt som finns mellan golv och tak, spis, köksfläkt, fönster, vitvaror, alla handfat och toastolar, element och alla lister. Får du allt det rent, lär du få fler uppdrag som har med flyttstädning att göra. Här kan du läsa om ett företag som erbjuder flyttstädning i Göteborg: https://www.flyttstädningigöteborg.com.

Så hittar du rätt städfirma på Södermalm

21 mar 2019

Är du också på jakt efter en städfirma på Södermalm? Här kan du läsa mer om en sådan: https://www.kontorsstädningsödermalm.se.

Därför är det bra för alla anlita en städfirma

Varför ska man anlita en städfirma? Bör man inte kunna städa sitt eget hem, kanske du undrar? Om vi vänder på steken och ställer frågan; varför inte anlita en städfirma på Södermalm (om det nu är där som du bor)? Att anlita en städfirma ger många bra effekter på vårt gemensamma samhälle. Dels kostar det inte lika mycket som förut att anlita en städfirma. Med de generösa Rut-avdragen kan du sänka priset på hemstädning med flera tusentals kronor. Resten står skattbetalarna för genom de höga skatter som vi har i Sverige.

Hemstädningsföretagen arbetar i en lukrativ bransch

Det har blivit mycket populärt att anlita en städfirma för sin hemstädning i Sverige. Under 2017 drog vi av hemstädning för över en miljard kronor enligt Skatteverket. Och den tjänst som vi svenskar använde oss mest av inom Rut-avdragen är just hemstädning. Detta har gjort att många nya städfirmor har startats på kort tid. Att arbeta med städning i folks hem är bra för alla som är unga och kanske trötta på att studera vidare till något yrke, även för alla som till exempel är nyinflyttade från ett annat land och som ännu inte kan språket. Då är just städning en bra sak att ägna sina första år i Sverige åt. På det sättet får man in en fot i Sverige och samtidigt lära sig svenska och tjäna sina egna pengar.

Så hittar du just din städfirma på Södermalm

Vill du komma i kontakt med en bra städfirma som arbetar på Södermalm, så kan man alltid googla "städfirma Södermalm". På så sätt får man då flera förslag av Google som finkammar sin sökmotor bland alla som på sin hemsida erbjuder just "hemstädning" och på "Södermalm". Bor man inte på Södermalm, skriver man in den ort där man befinner sig, så ändrar Google sin sökning efter just de villkoren som du skriver på deras ruta på Googles hemsida. När du sedan har fått kontaktuppgifter till några städfirmor som anger att de erbjuder hemstädning på Södermalm, är det sedan fritt fram att ta kontakt och fråga om offert och referenser. Andra saker som man kan titta efter, är om de har funnits länge, har F-skattsedel, egen ansvarsförsäkring, har till exempel nöjd-kund-garanti. Då vet du att det är ett pålitligt städföretag.

När du behöver få kontoret städat

19 mar 2019

Har du ett kontor som behöver städas? Det brukar de flesta inte tänka på; att någon städar kontoret. Många är så vana vid att kontoren helt enkelt städas. Det är om någon inte städar kontoret som de flesta uppmärksammar att det faktiskt är någon som kommer och städar på kontoret. Vad är det då som görs, som blir sådan skillnad på när det är städat och när det inte är det? De flesta tänker inte på att de faktiskt inte grisar ner. Det blir kaffefläckar efter att man ställt ifrån sig kaffemuggen invid datorn. Det ramlar ner papper på toaletten när man ska torka händerna. Diskbänken i pentryt blir smutsigt när man ställer ifrån sig smutsig disk. Är det då ingen som städar upp allt det, då blir det riktigt smutsigt även på kontor.

Det gör en städfirma på kontoret

En duktig städfirma ska dammsuga rent golv och eventuella mattor. En sådan bör rengöra alla skrivbord och torka av alla bord som man har använt vid lunchen. En städare bör se till så att alla disk blir diskad. Så att alla diskbänkar och arbetsbänkar i köket torkas rena. En städare bör alltid rengöra alla toaletter. Då är det viktigt att torka rent handfat och toastolar och sedan torka rent på golvet. Just golv är viktiga att de rengörs då många går med smutsiga skor på jobbet. Det är också viktigt att tömma sopkorgarna då de ofta blir överfulla med skräp.

Är det ett kontor som har datorer, bör datorerna torkas rena, med mikrodukar. En gång i halvåret bör fönster också rengöras. Liksom mattorna bör rengöras. En gång i halvåret bör man alltså storstäda, även kontor. Då bör man rengöra kyl och frys, rengöra hushållsmaskiner såsom mikrovågsugn, kaffeautomat och så vidare.

Viktigt med rena kontor

Det är mycket viktigt med rena kontor. För personalens trivsel är det mycket viktigt att ha städade och rena kontor. Kommer det kunder på besök, då ser de ett ostädat kontor. Det kan göra att de inte vill anlita företaget. De kanske tänker att om kontoret är en enda röra, så kanske det är lika rörigt med deras ekonomi och de tjänster som de producerar och drar sig för att anlita det företaget och hellre vänder sig till ett företag som visar upp ett snyggt kontor och städade lokaler. Man får ju bara en chans på sig att göra ett bra första intryck. Så det gäller att ta den chansen.

Få hjälp med fönsterputsning

8 mar 2019

Alla som har putsat fönster vet att det inte är så lätt som det ser ut. Det blir lätt ränder och det tar lång tid att få det bra. Man behöver ha en bra utrustning, bra putsmedel och rätt teknik för att få ett bra resultat. Och gärna med ett stort mått av tålamod. Och många är vi som gärna "glömmer" att putsa fönstren i bostaden. Brukligt är att rengöra hemmets fönster i alla fall två gånger per år.

Vårt varierande klimat med regn och snö gör att fönstren blir smutsiga. Och om man till exempel bor vid en trafiekrad gata så blir det extra smutsigt. För att inte tala om när det finns barn i hushållet, då tenderar det bli många fettfläckar, fast då på insidan..

Men det är något visst med nyputsade och skinande rena fönster. Det blir ett härligt ljus och verkligheten utanför ser faktiskt vackrare ut.

Anlita en städfirma för fönsterputsningen

I och med RUT-avdraget tar fler och fler svenskar hjälp från en städfirma privat för fönsterputsningen. Det är ekonomiskt fördelaktigt då man får dra av 50 procent av arbetskostnaden och maximalt 25 000 kr per person och år, när man anlitar städtjänster. Allt pappersarbete sköter städfirman.

Det allra flesta butikerna och kontoren tar hjälp med fönsterputsningen för att få respektabla fönster för kunder och annat. 

Vad kostar det?

Det beror självfallet på hur många fönster det rör sig om. En annan faktor är åtkomligheten. Moderna och vändbara fönster är inget problem, men i lägenheter några våningar upp kostar mer då man måste använda hjälpmedel som till exempel en skylift

Städföretagen brukar ha både timpris eller fasta priser efter överenskommelse. Ett riktpris är 50 kronor per fönster efter avdragen RUT. Be om ett gratis kostnadsförslag och jämför olika företag mot varandra. 

Miljövänlig fönsterputsning

Städbranschen ställer höga krav på miljövänlig städning. Det går numera att få ett perfekt reultat utan giftiga kemikalier och starka rengöringsmedel. Generellt används microfiberprodukter som är betydligt skonsammare än traditionella produkter. 

Inför lägenhetsvisningen

Det blir mer och mer populärt inför olika visningar att låta städfirman göra en professionell fönsterputsning. Det kan vara ett billigt och effektivt sätt att få ut mer pengar på försäljningen!

Det kan vara pricken över i:et och göra underverk för helhetsintrycket. Vem går inte fram till fönstren och inspekterar utsikten på en visning? Smutsiga fönster ger ett dåligt intryck på en bostad och det blir ett helt annat ljus i bostaden.

Nu kan du dra av hela flytten på Rut

18 feb 2019

Visste du att du kan drav av på Rut-avdragen när det kommer till hela flytten. Detta är ju viktigt om det är så att du vill flytta och vill anlita en flytthjälp. Förut kunde man endast dra av på Rut-avdragen för till exempel flyttstädningen i Solna, eller var  det nu var som man behövde flyttstädningen. Det är nu ändrat i och med i år. Nu kan du be om att få hjälp med hela kedjan i en flytt. Då kan du få hjälp med packning, flytten, flyttstädnignen och uppackningen, om du så vill och då får du dra av på Rut-avdraget. Är ni dessutom fler i hushållet som är över 18 år, som betalar och som dirket berörs av flytten som ni anlitar flytthjälpen för, då får alla dra av skatt på sin deklarerade inkomst. 

Flera städbolag gör avdragen klart åt sina kunder

Många tjänstvilliga flyttstädningsfirmor drar direkt av Rut-avdragen åt sina kunder. Det innebär att du som kund, inte ser hela summan, utan bara den efter Rut-avdraget och behöver då heller inte betala och sedan vänta på ersättningen från staten. På så sätt slipper man själva hanteringen av ansökningspapper och väntetiden. 

Detta bör du förvänta dig av en flyttstädning

I princip är det viktigt att precis allt i bostaden blir rengjort. Allt mellan golv och tak. Det ska inte synas att du har bott där.

I köket

När det kommer till köket, ska allt rengöras; diskbänk, arbetsbänk, och under diskbänken. Den är jätteviktig. Det ska tömmas i köksskåp och luckor och torkas av med diskmedel och vatten. Finns det fläckar ska de rengöras tills de försvinner. Är de riktigt svåra måste du ta med klorin. Spisen ska rengöaras inuti, ovanpå och bakom spisen, liksom diskmaskin och mikrovågsugn. Köksfläkten ska tas i sär och diskas och sättas ihop och läggas tillbaka. Frys och kyl ska tömmas, rengöras inuti, ovanpå och bakom. Var noga att rengöra ovanpå kyl- och frysdörr.

I badrummet

I badrummet ska allt porslin rengöras. Här får inte finnas några som helst fläckar. Kom ihåg att rengöra under handfatet och under toastolen. De är ställen som är lätta att missa. Rengör badkar och dusch. Töm golvbrunnen, ta isär den och rengör alla delarna separat. Sätt ihop den sedan. Rengör alla blandare. Här är det lätt att hitta kalkfläckar. Dessa får inte vara kvar innan städningen är färdig. Alla kalkfläckar ska bort. Sedan bör väggarna, taket och golvet rengöras.

I alla rum

I alla rum ska alla fönster rengöras. Alla element, även bakom elementen ska tvättas. Alla ventiler måste rengöras. Alla fönsterbrädor ska rengöras. Alla garderober ska torkas rena. Alla dörrkarmar, fönsterkarmar och golvlister ska vara helt rena. Kom ihåg att tvätta av handtag och ovanpå dörrarna. Tvätta även innertaket och om du ser fläckar på väggarna eller på golven. De måste vara rena. Lycka till!

Så bör du flyttstäda

14 jan 2019

Är det så att du ska flytta och oroar dig över själva flyttstädningen? Om det är så att man inte är van vid flyttar eller är van vid flyttstädningar, kan det kännas ovant att städa så grundligt som det krävs vid en flyttstädning. En flyttstädning är ju inte som andra städningar, när man rengör lite på måfå där hemma. En flyttstädning ska ju i princip radera det faktum att du har bott i din bostad ett antal år eller månader. Allt, precis allt i den bostaden som du lämnar, ska rengöras. Därför går vi igenom det som kanske är svårt att tänka på när man ska göra det själv.

I köket

Kök och badrum är viktigast när det kommer till flyttstädning. Det är troligast mest där som man sliter ner rummen och som man hanterar vatten. Även om vattnet är rent, kan de ändå ge spår som man bör få bort vid en flyttstädning. Då gäller det att man rengör till exempel kaklet ovanför diskbänken, och ovanför spis och ugn. Även golvet måste rengöras noggrannt. I vitvarorna såsom kyl och drys, måste de avfrostas och tömmas innan man kan göra något åt dem. Frosta av frysen i god tid så att du hinner torka upp allt vatten som det bildas när frysen avfrostas. Ta sedan ur allt som är uttagbart ur frysen och diska alla delar rent. Gör likadant med kylen. När delarna har torkat är det sedan bara att ställa tillbaka allt och slå på kyl och frys på nytt. På samma sätt gör man med köksskåp och luckor. De ska rengöras både på insidan, utsidan och på ovansidan. Köksfläkten måste tas isär, diskas och torkas innan man sätter ihop dem.

I badrummet

I badrummet är det viktigt att vara noggrann med handfat, toastol, duchskabinen, badkar och golvbrunnen. Rengör alla delar. Var noga med fogarna mellan kakelplattorna och klinkern på golvet. Ta isär golvbrunnen och rengör alla delarna. Glöm inte att tömma badrumsskåpet och rengöra inuti, utanpå och ovan badrumsskåpen. Glöm heller inte att dra fram alla vitvaror som spis, tvättmaskin, torktumlare och diskmaskiner. De ska alla rengöras bakom och under.

I alla rum

Alla fönster måste rengöras, alla fönsterkarmar, fönsterbågar och lister måste rengöras noggrannt. Garderober i alla rum måste rengöras inuti, utanpå och ovanpå. Glöm inte elementen, och att rengöra bakom elementen, på golvet, golvlister, dörrar, dörrhandtag och ovanpå dörrarna. Rengör alla vägguttag och alla strömbrytare. Det är också lätt hänt att man glömmer att rengöra i garage, förråd och på balkonger, eller uteplatser.

Tyckte du att det där var för mycket att komma ihåg och att städa? Anlita en städfirma som kommer och flyttstädar åt dig. Läs mer här.

 

Anlita hemstädning till modest pris

8 jan 2019

Vill du få hemstädning men till så lågt pris som det är möjligt? Vem vill inte det? De allra flesta kan skriva under på att få hemstädning i Malmö, om det är där du bor, med så hög kvalitet som möjligt till så lågt pris som möjligt. Om du också önskar det, kommer vi här med några tips på hur man kan åstadkomma det. Det är en del saker som inte alla tänker på när det kommer till att anlita hemstädning.

1. Anlita ett nytt hemstädningsföretag

Om du vill vara säker på att få hemstädning till ett ganska billigt pris, kan du passa på att anlita ett städföretag som är ganska nystartat. Ofta passar nykomlingar på marknaden att hålla relativt låga priser för att kunna konkurrera med städbolag som länge har varit på städmarknaden och som kanske dominerar den. I början brukar de flesta företag inte ha så många kunder, och då vill de ofta skaffa sig kunder och se till att göra arbetet noggrannt men till ett lågt pris. Detta för att få goda referenser så att de stabilseras på marknaden.

2. Gör en provstädning

De flesta städbolag erbjuder provstädningar till ett lägre pris, eftersom de vill få så många nya kunder som möjligt. Om du ber om att få en provstädning, brukar de ta priser som skiftar mellan 200-300 kronor per timme. Om du vill ha riktigt låga priser på din hemstädning, kan du be några olika städbolag i Malmö, om du bor där, om att få provstädningar av dem. På så sätt kan du anlita olika städbolag under några månader och få det städat hemma hos dig.

3. Be ungdomar städa hemma hos dig

Om du inte vill anltia provstädningar, i det oändliga, kan du be några ungdomar som kanske går i skola, som i högstadiet eller på gymnasiet om att städa hemma hos dig och betalar dem några 100 kronor, säg att du betalar 400 kronor per person för att de gör en enkel hemstädning hos dig. För dem är det mycket pengar, men för dig är det ändå ett billigt pris. Det som kan vara en nackdel är att du inte är särskilt säker på hur bra hemstädningen blir.

4. Städa själv

Det allra, allra billigaste alternativet är att städa hemma själv. Det kostar ju inget mer än elen som du kanske behöver till dammsugningen och rengöringsmedlet som du behöver använda. Annars är ju arbetskostnaden gratis och du själv avgör hur mycket tid och energi som du läggare på hemstädningen själv.

Vad är en visningsstädning för något?

20 dec 2018

Tänk att det finns olika slags städningar. Det finns flyttstädningar, veckostädningar, storstädningar och visningsstädningar. En visningsstädning innebär att du får hela bostaden riktigt städad så att den är snygg, ren och städad. Då ska bostaden vara så snygg att alla gillar den. Det som är viktigt, både när man tar bilder på den och sätter upp den i olika annonser för bostäder som är till salu, och när man visar upp bostaden för försäljning.

Knepet som får din bostad såld

Det som är viktigt både när du ska visa upp bostaden i annonserna och sedan när besökare ska komma och titta på den, är att de som ser den, ska kunna tänka sig själva bo i bostaden. Därför måste du städa bort alla personliga saker som påminner om att det är du som bor där. En inredare till exempel ser till att det inte finns personliga och privata fotografier, eller saker som visar på att det bor en annan familj där. Sedan ska det i stället finnas ganska neutrala saker, som de flesta kan tycka om; ljus i neutrala färger, fruktfat och gröna växter som skapar en hemtrevlig atmosfär. Det bör heller inte vara möblerat med udda möbler eller personliga prydnadssaker. Helst ska allt som sticker ut, tas bort. Har du byddhafigurer som du gillar, kan du ta bort dem så att de inte avskräcker från att vilja flytta in. Har du ormar eller spindlar i ett terrarium kan du placera terrariet så att det inte syns för de som besöker bostaden. Sådant kan också avskräcka folk från att vilja flytta in i bostaden.

Det kan en visningsstädning bidra till

Om du ser att du har några slitna tapeter, golv eller något annat som inte är så snyggt, kan det vara en bra idé att renovera de slitna ytorna. Till exempel kan man slipa om trägolv så att de ser som nya ut. Eller så kan man måla om en vägg som ser sliten ut. Huvudsaken är att de som vill köpa bostaden inte ser slitna ytor,  utan ser en ny och fräsch vägg. Kom bara ihåg att måla i en så neutral färg som du bara kan; vitt, beige eller grått är alla neutrala färger som passar de flesta smaker. Det är ingen idé att satsa på en personlig färg som starkt gul, rosa eller turkos färg, då man inte är säker på om alla verkligen gillar de färgerna på väggar. Här kan du läsa om en städfirma som utför visningsstädningar i Stockholm.

Rent och städat inomhus bidrar till bättre hälsa

4 dec 2018

Du vet väl att om du väljer att ha det rent och städat inomhus bidrar den rena miljön till en bättre hälsa för alla som vistas inomhus? Dammet som bildas inne i våra bostäder, är ju delar av oss, husflagor som ramlar av, hundhår, människohår, smuts som vi drar in utifrån och så vidare. Damm bildas även från de elektriska apparater som vi har påslagna inomhus. Att andas in detta i våra lungor är inte särksilt hälsosamt. Då är det mycket bättre att avlägsna det, vädra ut och se till att luften som vi andas in är så hälsosam som möjligt.

Anlita en städfirma som avlägsnar allt damm i trapphus

Då är det bättre att se till att allt damm avlägsnas från trapphuset. Då slipper du dra in det i din bostad när du går genom trapphuset. Se till att vädra luften i trapphuset med jämna mellanrum. Det är sällan som man har nycklar till fönster och kan öppna dem på egen hand. Oftast är det fastighetsvärden eller fastighetsägaren som har de nycklarna som krävs för att öppna fönster i trapphuset.

Se till att besökande ser ett fint trapphus

Om man anlitar en städfirma för trapphusstädningen, får man ett rent och snyggt trapphus. Då städar städfirman ledstänger och trappsteg. Då rengör de entrématta med sina dammsugare och får bort allt damm som kan virvla runt i trapphusets hörn och vrår. Många hissar rymmer en massa smuts och damm. Det blir det om det ligger damm i trapphuset och följer med in i hissen när man kliver in i den. Det är dessutom inte alltid så att det räcker med dammsugning, man måste städa med rengöringsmedel och vatten för att allt damm ska följa med ut ur trapphuset.

De flesta BRF:er finns i Stockholm

Inte så konstigt är de flesta BRF:er i Stockholm. Det är här de flesta fastigheterna finns och de flesta boenden. Har man en fin fastighet, till exempel i innerstaden tänker man sig att man vill ge ett fint intryck till dem som kommer in i fastigheten via trapphuset. Ofta har man en pampig entré som välkomnar de boendes gäster, men har man då en smutsig trappa, förtar det den pampiga entrén. Vad är det då för nytta att ha ett fint trapphus om det är smutsigt? Ett rent trapphus är det minsta man förväntar sig när man kommer in i en fastighet i Stockholm. 

Därför är veckostädningen viktig

27 nov 2018

Visste du att om du går på toaletten, och inte stänger toastolslocket när du spolar, kan spolningen i toalettstolen sprida en massa snusk på golv och andra ställen? Och att man egentligen behöver tvåla in händerna ordentligt och tvätta med vatten i 20 sekunder för att blir riktigt ren? Så är det, åtminstone om man ska tro Expressen. Enligt en artikel där kan flera miljoner bakterier överleva i toaletten tack vare den fuktiga miljön i toaletten. Därför ska man alltid stänga toastolslocket när man spolar. Sedan ska man också rengöra toastolen noggrannt minst en gång i veckan.

Många barnfamiljer kämpar för att hinna med allt

Samtidigt är det så att många av oss har en hel del att göra. Särskilt barnfamiljer är mycket ansträngda. De allra flesta, såväl mammor och pappor är så illa tvungna att arbreta heltid eftersom vår ekonomi ser så ut. Det är mycket få familjer som klarar sig enbart på en enda lön. Dessutom är det många kvinnor som heller inte vill stanna hemma ensam med barnen. Förut, när det var vanligt att mammor stannade hemma med barn, hade de ofta varandra att umgås tillsammans med. Då fanns det alltid någon som de kunde umgås med. Det var en annan "hemma-fru-kultur". Då var det lättare att den ena av dem tog hand om allt som hade med hushållet och barnen att göra. Då fanns en annan tid till allt som hade med hemmet att göra; matlagning, städning och barnpassning.

Idag ser allt annorlunda ut; båda föräldrar förväntas arbeta heltid. Barnen ska lämnas på dagis och när dagen är slut, ska de hämtas från dagis. När sedan föräldrarna kommer hem på kvällen ska de handla, laga mat och städa, natta barn och själva hinna med någon egen fritid. När väl helgen sedan kommer är föräldrar och barn helt slut. Då förväntas att de ska hinna städa sitt hem, för ett rent hem ska man ha. Hur ska de hinna med sina barn, varandra och ta hand om det egna hushållet?

Det finns olika hjälp att få för barnfamiljer

Som tur är finns det olika slags hjälp för stressade barnfamiljer och andra som inte hinner eller orkar med allt som ska hinnas och orkas med; man kan till exempel beställa hem mat, via nätet. Då kommer ett företag hem med maten. Man kan till och med beställa hem mat som någon annan har tänkt ut, komplett med recept och rätt ingredienser och allt. Man kan även anlita städning åtminstone i Stockholm. Då kommer någon och städar antingen en gång i veckan, varannan vecka eller en gång i månaden. Här kan du läsa mer om hur man kan anlita städning i Stockholm.

Vad är viktigt när du anlitar städfirma?

22 nov 2018

Det är ju så populärt att anlita hemstädning numera. Med möjlighetern med Rut-avdragen är det möjligt för så gott som alla att anlita en hemstädning, bdåe till dig själv och också om du har äldre släktingar som behöver hemstädning. Att få en städfirma som komemr punktligt när de ska, som städar ordentlgit när de väl är hemma hos dig är av största vikt. Bor du i Solna och vill ha hemstädning i Solna kan vi gå igenom vad som är viktigt att tänka på när du väl anlitar ett städföretag i Solna, eller någon annanstans. De kriterier som vi här tar upp går att applicera var som helst.

1. Pålitlighet

Bland det allra viktigaste är att ett företag är pålitliga. Det handlar ju om städarfe som ska komma hem till en. Man vill ju inte öppna dörren åt vem som helst, och allra minst vill man öppna sin dörr för någon som snattar, eller som man inte kan lita på. Att släppa in någon som ska gå runt bland sina saker och städa, kan vara känsligt. Man visar ju upp sitt hem, och allt det som man har privat i sitt hem. Då gäller det at man kan lita på dem som kommer hem och städar hemma hos en. Därför gäller det att se till attt de är pålitliga dem man anlitar. Detta är en av de viktigaste delarna när man anlitar någon.

2. Noggranna med städningen

Förutom tillilten till dem som komemr hem och städar hos en, är det viktigt att det verkligen blir städat när städaran är på plats. Det är inte rolgit att gå efter en städare och städa upp efter den städaren. Ibland händer det att den som kommer och städar, inte kan städa. Många tror att städa kan alla, men tyvärr är det inte så. Ibland kan det hända att man anställer lite påp måfå, men tar inte reda på om den personen kan städa. Det krävs att man har ögonen med sig, så att städaren ser var det är smutsigt och var det är dammigt. Då gäller det att den personen som städar kan ta hand om smuytsen och dammet.

3. Har F-skatt, ansvarsförsäkring och kollektivavtal

Förutom att vara noggranna och pålitlig gäller det att föreaget tar sitt ansvar både som företag och som arbetsgivare. Det är viktigt att de har ansvarsförsärkring och tar ansvar gentemot kunderna. Och att de har F-skattsedel så att kunderna kan dra av på Rut-avdraget. Ett annat sätt att ta ansvar är att ta hand om sina arbetara och ha kollektivavtal för dem. Läs mer på: https://www.marisasstad.se/hem.html.

Du måste inte ha ett perfekt hem!

27 okt 2018

De som gillar inrednings- och livsstilsmagasin blir kanske väldigt påverkade av hur de ser ut. Kanske man önskar sig att det såg ut just så där hemma hos en själv? Den som har råd, smak och tid kanske kan skaffa sig ett hem som ser ut som i ett livsstils- eller inredningsmagasin; det är smakfullt, fullt med vackra ting och inga kläder, leksaker, eller skor ligger framme.

Om man växer upp med att det är så ett hem ska se ut, kan man få en värre chock om man sedan får barn. Med barn i huset ser inte hemmet likadant ut längre. Plötsligt har barnen dragit fram allt som finns i kökets skåpluckor och slevar, kastruller, bestick och annat ligger framdraget på köksgolvet. Och sedan har barnen gått lös på resten av inredningen, i badrum, sovrum och i andra rum ligger det utspritt toapapper, bananbitar, leksaker och annat som barnen har tyckt har varit roligt att leka med. Då gäller det att som förälder, dra några djupa suckar och ta det lugnt. Man kan inte leva i ett hem som ser ut som i livsstils- och inredningsmagasinen efter att man har fått barn. De vet ju inte hur hemmet "borde se ut". Och som förälder får man lägga ner kraven på hur det borde se ut i ens hem.

Anlita hemstädning så du slipper rusa runt och städa

Om man i stället tar det lugnt och låter barnen få utvecklas i sin egen takt; barnen upptäcker ju sin värld när de slänger ut allt man har i köksluckorna, i badrummet och i andra rum, så lär de sig efter ett tag att man kan städa efter sig när man väl har "lekt" klart. För barnen är det inget som är så tråkigt som en förälder som rusar omkring med en sopkvast, dammsugarmunstycke, dammvippa eller rengöringsmedel i högsta hugg. Istället vill och behöver barn vuxna som är närvarande, som bekräftar barnen och bejakar dem. Som lär dem att de duger och på så sätt får en god självkänsla och en bra start i livet. Då är det bättre att anlita en städfirma som kommer hem till en och städar så att du som förälder slipper städa efter dem.

Bor man i Gävle kan man anlita hemstädningföretag som kommer hem och håller ordning på det som du som förälder inte hinner med. Det blir inte så dyrt. Med Rut-avdragen får man ner priserna. Läs mer om ett hemstädning i Gävle här.

← Äldre inlägg