Vår blogg om städning och badrum

Kan man städa byggplatser?

28 jul 2019

Tänk dig att du jobbar som hantverkare på en byggarbetsplats. Du och dina kolleger är så inne i ert arbete och är utsatta för sådan tidspress att ni inte hinner tänka på annat än att arbeta intensivt i flera veckor. Efter ett tag, ligger det stumpar av kablar, delar av träplankor, lister, plastförpackningar, skruvar som ligger på betonggolvet och sladdar överallt. När det sedan är dags för inredarna som ska arbeta med väggar och golv inne i de blivande bostäderna är det väldigt skräpigt överallt. Det är då som man behöver en byggstädning. Arbetar man i Norrtäljetrakten kan man alltså behöva en byggstädning i Norrtälje.

Hitta städfirma för byggstädning i Norrtälje

Nu är det inte alla städfirmor som erbjuder byggstädning i Norrtälje, men några gör det. Om man inte känner till någon som gör det redan nu, kan man googla "byggstädning Norrtälje" så att man får kontaktuppgifter till några som gör det. Sedan är det bara att ta kontakt och fråga om offert och referenser. Redan i dett skede är det ingen idé att ta kontakt med en städfirma som tar under 100-150 kronor i timmen. Det är nämligen inte någon seriös städfirma och det är risk att du antingen inte får det städat alls för det låga priset, eller så anlitar de städare som knappt får något betalt alls. Då är det stor risk att de finns idag men är borta i morgon. Så undvika sådana städfirmor som inte verkar seriösa. Som arbetsgivare eller uppdragsgivare är det ingen bra sak att anlita företag som själva inte verkar vara seriösa, eller som fuskar sig till en massa saker. Som att inte betala skatter och arbetsgivaravgifter, eller pension eller sjuklöner för sina anställda.

Vikten av en städad arbetsplats

För alla som jobbar är det viktigt att ha en så städad arbetsplats som möjligt. Det är både för att kunna hitta rätt och för säkerheten. På en byggarbetsplats använder man redsskap som kan innebära skador på människor om de hanteras på fel sätt. Då är det viktigt att det är städat där så att man inte i misstag hanterar någon del i bygget på fel sätt. Det är också viktigt att ha en byggarbetsplats som har ett system för avfall och kunna anlita en städfirma som på rätt sätt kan ta hand om avfall och skräp. Har man kemikalier och annat miljöfarligt avfall bör städfirman kunna ta hand om det på rätt sätt.

Då bör man städa med en sopmaskin

16 jul 2019

När man ska sopa bör man använda en sopmaskin för att det ska bli riktigt rent. Tyvärr kan man endast använda sopmaskinen till rengöring av golv, även om man kanske skulle önska sig rena fönster, avdammning av kristallkronan i vardagsrummet eller att diskberget på diskbänken skulle försvinna. Har man ungdomar hemma som inte kan läsa uppmaningar som man kan sätta fast på en diskmaskin antingen att disken bör "plockas i" eller "plockas ur" så kan man önska sig en sopmaskin som gjorde dylika tjänster åt en där hemma. Men än så länge finns det inte sådana sopmaskiner på marknaden. Kanske någon gång att dylika sopmaksiner kommer i framtiden, vem vet?

En sopmaskin till stora ytor

En sopmaskin går knappast att använda för hemmets egna städning. Den bör man använda i professionella sammanhang, och endast när man har stora ytor som man ska rengöra. En sopmaskin har olika storlekar, allt från de små som man endast går bakom och styr med ett handtag, till stora sopmaskiner som man använder till gator och torg. Då sitter man i en liten hytt och kör på vägarna, till andra bilisters förtret som inte kan köra om sopmaskinen för att den kör för långsamt. Det är då man blir populär på stadens gator.

En sopmaskin som både suger och rengör

De allra flesta sopmaskiner som man använder i de flesta professionella sammanhang är sådana som både suger in damm och smuts – och som rengör med stora sopborstar runt, runt på stället, tills man har förflyttat sopmaskinen till en annan plats. Flyttar man inte sopmaskinen blir det endast rent på ett och samma ställe. Att bara rengöra på en enda fläck brukar inte vara populärt bland dem som kanske har anlitat en för att rengöra hela lokaler, lagerlokaler, hallar eller stora butiker. Då är det viktigt att man går i alla gångar där kunderna rör sig för att det ska vara rent under kundernas smutsiga skor. En smutsig affär lockar inte många kunder till sig, inte om man är den seriösa sorten som vill få fart på försäljningen och som vill ha många pengar i sin skattkista.

Hyra sopmaskin eller köpa?

Den som inte vill äga en dyr sopmaskin (för de är ganska kostsamma) br hyra sin sopmaskin. Då får man oftast service på sin sopmaskin. Så snart det har hänt något med den, och den behöver servas, kan man ringa ett servicenummer så kommer det en liten service-människa som kan tekniken på sopmaskinerna och kan rätta till felet på sopmaskinen. Klicka på denna länk för mer läsning om sopmaskiner.

För mycket med flyttstädning?

8 jul 2019

Ska du flytta och gruvar dig inför hela flytten? Det är en hel del energi som man behöver när man ska flytta, då det är så mycket som man behöver göra innan man är klar med flytten. Det är flera olika delar som måste fungera för att man ska komma i hamn med hela flytten. Först måste man boka en flyttbilf eller, om man inte vill göra det mesta själv; en flyttfirma i Göteborg (om man bor i Göteborg) så att man kan vara säker på att man får flytta just datum som man vill. Många vill flytta ungefär samtidigt; det vill säga, i början eller i slutet av månaden. Kan man flytta i mitten av månaden i stället är det lättare att boka in en flyttbil eller flyttfirma. Så det allra viktigaste man kan göra när man väl vet när flytten ska äga rum, är att boka flyttbil eller flyttfirma.

Planera flyttstädningen

Sedan när man väl har bokat flyttbil eller flyttfirma, gäller det att planera hela flytten. Det är bäst att göra det så att man tänker igenom alla de praktiska saker som måste ordnas innan allt är klart. Packning, transport, flyttstädning, uppackning – först efter det är man i hamn. Ju mer som du planerar innan, desto smidigare kommer flytten att vara. Det lönar sig att sätta sig ner och planera. Skriv checklistor, boka saker och ting. Går man igenom alla saker som ska genomföras, i huvudet, är det bra för då är man beredd. Det finns några bra tips att tänka på i förväg; börja med att packa alla saker som finns i förråd, garage och garderober först. På så sätt glömmer man inte bort de sakerna. Anlita en flyttfirma som kommer och gör någon av alla de saker som ingår i hela kedjan av flytten. Är det så att du känner att flyttstädningen är för mycket för dig, så kan du anlita en flyttfirma som tar hand om någon av allt det som bör tas om hand innan allt är klart.

Finns flyttfirma som flyttstädar

Många (men inte alla) flyttfirmor kan erbjuda någon av alla de delar som bör utföras och ordnas innan allt är klart. Man kan anlita bara en tjänst, som har med packning, uppackning transporterandet, flyttstädningen om man så vill. Vill man sänka kostnaderna så kan man välja själv vilken del man vill ha hjälpa med, sedan dra av på kostnaderna för Rut-avdraget, alla delar är avdragsgilla, bara företaget har F-skattsedel.

Städa eget hus inte kul?

8 jun 2019

Tycker inte du heller att det är världens roligaste sak att städa ditt hem? Du är inte ensam om det. Många tycker att det är mycket bökigt att behöva städa. Först måste man leta efter dammsugaren, hinkarna, rengöringssvampar, trasor och rengöringsmedel. Sedan måste man flytta på alla saker som är i vägen innan man kan börja med själva rengöringen av handfat, toaletter, diskbänkar och så vidare. Ibland kan det ligga drösar med skor innanför ytterdörren, så man knappt kan ta sig fram. Andra gånger måste man flytta på penslar och make-up produkter innan man kan stänga badrumsskåpet.

När man väl har städat måste man städa igen

När man sedan ska damma, ligger det en massa saker på ytorna som man ska dammtorka; blommor i krukor, fotografier, pennor, datorer, porslin och dylika ting. När man har rengjort alla ytor i vardagsrummet, köket, badrummet och i sovrummen, är det en enda röra av alla saker som man visserligen har rengjort men som ligger huller om buller i en enda röra på olika bord. Då måste man sedan städa upp, efter att man har städat, vilket gör jobbet dubbelt så omfattande. Kanske dags att skänka eller sälja bort de flesta prylar som man har där hemma?

När man väl har städat och rengjort allt, och städat efter städningen, är man sedan helt slut. Efter det orkar man inte gå på gymmet, leka med barnen, gå ut med hunden, handla mat, laga mat, hjälpa barnen med deras hemläxor, eller vad det nu är man borde få gjort på helgerna. Då kan det vara bättre att anlita en städfirma som kommer och städar hemma hos en. På så sätt har man en chans att få mer gjort.

Villkoren för Rut-avdragen

Så mycket som 75.000 kronor får man dra av på hemstädningen, enligt Rut-avdraget, men inte mer än 30 procent av hela avgiften för hemstädningen under ett år och per person. Det är också ett villkor att den som städar hos dig, har egen F-skattsedel, och att du som betalar och drar av för hemstädningen är över 18 år, och att det är du själv som betalar. Även om de vore snällt av till exempel dina föräldrar att betala för hemstädningen, får du inte dra av på Rut-avdraget. Sedan kan det vara en bar idé att se till att städfirman som du anlitar har kollektivavtal för sina städare. Det innebär bland annat att städarna får sjuklön om de blir sjuka och pension när de blir gamla.

Är det inte läge att inte tvätta fönster?

28 maj 2019

Våren är verkligen här och sommar brukar alltid följa efter vår. Det är underbart och lika förunderligt att hela det kalla vinterlandskapet kan förvandlas till ett somrigt sådant varje år. Det är samma process och mirakel varje år. Och man blir lika överraskad varje år som det händer. Istället för att se tiden om en spiral, borde man se varje vinter som ny, varje vår och sommar som ett nytt under som sker. På så sätt fortsätter man att hålla förundran vid liv och på det sättet ser man till att behålla barnasinnet kvar. Du vet, barn har en otrolig förmåga att tycka att allt som händer runt dem är intressant och märkligt. Det gör att de vill fortsätta undersöka allt som händer och finns runt dem.

Ska man kunna behålla sin nyfikenhet vid liv bör man kunna titta ut – genom sina fönster. Är de då så smutsiga att man knappt ser ut genom dem, då är det väl läge att göra något åt det och putsa sina fönster. Och känner man att man inte har tid till det och inte lust eller ork, så kan man be någon som har både lust, tid och ork att göra det. Som till exempel ett städbolag.

Så hittar du ett städbolag för din fönsterputs

Börja med att googla "fönsterputs Sollentuna" om du vill det. Och om det är där som du bor. Om inte, byter du ut Sollentuna till den ort där du bor för att Google ska hitta städbolag som erbjuder fönstertvätt just i Sollentuna. Sedan kan du välja den som har bäst referenser och bäst pris för din fönstertvätt. Men välj inte  det städbolag som erbjuder mindre än 200 kronor i timmen för fönstertvätt, eftersom ett så lågt pris indikerar att städarna inte får tillräckligt betalt, och knappast har kollektivavtal, tjänstepension eller något liknande. Om du är noggrann och vill städarna väl, kan du även fråga om de har kollektivavtal. Sedan kan du för din egen säkerhet, fråga om de har ansvarsförsäkring om något skulle hända, ska företaget ersätta det. Du kan även fråga om de har nöjd-kund-garanti, vilket innebär att om du inte blir nöjd med fönsterputsen så städar och putsar de tills du blir nöjd helt enkelt. Utan en sådan garanti kan det vara svårt att veta om du kommer att bli nöjd med deras fönsterputs. Det är alltid lättare att anlita ett städbolag om de ger garantier på sitt arbete. Här kan du i alla fall läsa om ett sådant: https://www.fönsterputssollentuna.nu.

Så bör man städa en butik

16 maj 2019

Har man en butik och vill att kunderna ska hitta in dit, bör den vara så ren som möjligt. Oberoende vad det är som man säljer bör man alltid ha en ren butik. Finns det högvis med damm i hörnen på golvet, visar det att butiksägaren är slarvig och inte bryr sig om sin butik. Är butiksägaren slarvig, känner inte kunderna att det är så noga med produkterna som säljs där. Det gör att kunderna inte tycker att varorna är så viktiga och kanske hellre går till en butik som är rena och där de känner att butiksägaren bryr sig om varorna och kunderna. Det gör varorna mer attraktiva.

Så bör du städa din butik

Alla hyllor som visar upp dina varor bör rengöras noggrant. Har man diskar för varorna, som kyldiskar eller frysdiskar bör de hållas rena. Har man till exempel en livsmedelsbutik eller ett bageri eller en tebutik, eller något annat som ska säljas är det mycket viktigt att kunderna känner att det är mysigt där. På så sätt kan kunderna lockas att komma in och titta på tesorterna, eller vad det nu är som man säljer. Ju mysigare som kunderna tycker att det verkar i butiken, desto längre kommer de att stanna, och ju lättare kommer de att komma in i affären. Ju längre som de stannar och ju oftare de kommer in desto bättre är chansen att de köper något. Ju fler kunder som kommer in i affären desto bättre är det för affärerna.

Allt bör vara skinande rent

Det mesta i en butik bör vara så rent att det så gott som skiner och blänker i butiken. Alla varor måste presenteras så attraktivt som möjligt. Ju finare butiken är, desto mer attraktiv tycker kunderna att den är. Ju mer attraktiv som kunderna tycker att din butik är, desto mer vill de komma in i den. Och desto längre tid vill de spendera inne i butiken. Är kunderna lång tid inne i butiken innebär det att de lär känna ditt sortiment och kommer att veta mer om vad det är som du säljer. Därför bör alla golv vara skinande rena. Kassadisken bör vara ren och snygg. Har man många kunder under en dag, kan det slita väldigt mycket under en dag. Då bör man städa åtminstone varje dag, om inte minst två gånger om dagen. Antingen om du hinner, så bör du själv städa åtminstone varje dag, eller två gånger om dagen. Här kan du läsa mer om butiksstädning i Stockholm: https://www.butiksstädningstockholm.com.

Allt fler anlitar hemstädning

10 apr 2019

Städa badrum kan vara nog så krångligt att hinna med när man har mycket att göra. Eller så känner man inte för det. Då är det i så fall bättre att anlita en städfirma som kommer och utför en sådan städning hemma hos en. Det är man inte ensam om. Bara under 2017 drog svenskarna av för minst en miljard kronor för hemstädning. Den har ökat och har seglat upp som den mest utnyttjade städningen som vi har dragit av i Rut-avdrag, enligt Skatteverket.

Hemstädning tillgänglig i centrala Stockholm

Bor man i centrala Stockholm vill man säkerligen ha en städfirma som arbetar nära ens bostad. Om man googlar "hemstädning Kungsholmen" får man förslag av Google på sådana städfirmor som erbjuder hemstädning just på Kungsholmen. De seriösa städfirmorna kan vara uppbokade och då kan man behöva ringa runt tills man får någon som kan komma just den dag som man önskar hemstädning.

Alltfler anlitar hemstädning i Stockholm

Bara i Stockholm finns det åtminstone 1.300 städfirmor som man kan välja mellan. Vilken ska man välja och som man kan lita på? Då kan man passa på att fråga släkt och vänner om de känner till någon som de tycker är bra, eller så läser man på om de olika städfirmor som man funderar på att anlita. Det kan man göra på olika forum på internet. Det finns omdömessidor som reco.se eller yelp.se, eller forum som famljeliv.se och liknande. Man kan även kontrollera med Allmänna reklamationsnämnden om någon städfirma har många klagomål på sig. Då kan man hellre välja en som inte har så negativa omdömen.

Bättre att ta det säkra före det osäkra

Då är det bättre att ta det säkra före det osäkra och slippa konflikt om det är någon städfirma som är oseriös. Det är inte roligt att behöva klaga på en städfirma som inte gör ett noggrant jobb, eller som inte kan städa. Det är nämligen inte alla som kan det. Inte för att det är särskilt svårt men det är viktigt att man är noggrann när man städar så att man inte lämnar efter sig ett halvt ostädat badrum efter sig. 

Viktiga kriterier för hemstädningen

Ska man få tag i en seriös städfirma är det viktigt att det är någon som har F-skattsedel. Annars kan man inte dra av Rut-avdrag för deras hemstädning. Har de funnits i många år? Det är tecken på att de har många nöjda kunder då man annars blir utkonkurrerad av någon annan  städfirma. Här kan du läsa om en som har funnits sedan 1939: https://www.städfirmakungsholmen.se.

Rent hus i Bromma

3 apr 2019

När man bor i ett stort hus märker man fort att det är ett stort projekt att hålla rent. Alla härliga utrymmen ska även hållas rena. Och det är ett stort projekt som kan ta en hel dag om man ska vara noggrann. Det kan vara ett tungt arbete att städa ett helt hus. Har man dessutom ont i ben och rygg kan man få stora problem.

Har man barn och husdjur behöver man städa varje vecka om det inte ska bli för smutsigt och dammigt. Om man städar för sällan blir det hårt smutsat och ännu svårare att hålla rent. Ett moment 22 alltså. De allra flesta har bara tid att städa på helgerna. Helgerna som borde vara ett tillfälle att vila och ladda batterierna efter en tuff vecka med arbete och andra måsten. 

Och nu till våren blir smuts och damm mer synligt när ljuset blir mer påtagligt. Och fönstren ska vi inte tala om.. Vinterns snö och regn har satt tydliga spår och det är dags för en fönsterputsning.

Boka hemstädning!

En smart och enkel lösning är att anlita städjhälp. Städbranschen idag är mycket seriös och omsätter miljarder årligen. Dagens städare är utbildade och kompenta och arbetar mycket effektivt. Det är heller inte särskilt dyrt, i alla fall inte om man utnyttjar RUT-avdraget.

Man kan få hjälp med alla städtjänster som behövs för en komplett städning. Det går att skräddarsy upplägget utefter det egna behovet. Dessa företag erbjuder abonnemangstjänster som innebär att man kan få städat till exempel varje eller varannan vecka till förmånligare pris. 

Erfaren personal

Dagens städpersonal har goda kunskaper och erfarenhet av alla former av städning. Man är oerhört effektiva och snabba. Det kommer garanterat att märkas på slutresultatet. De är vana vid att vistas i andras hem och vårdar hem och ditt bohag på bästa sätt. Om olyckan ändå är framme har seriösa städbolag heltäckande försäkringar.

När det gäller hemstädning är det oerhört viktigt att man har förtroende för den anlitade städfirman. Och en firma med dåligt rykte blir inte långvarigt i branschen så det är prioriterat för seriösa städbolag.

Billigare städning med RUT

Det oerhört populära statligt finansierade RUT-avdraget är en av orsakerna till städbranschen blomstrar. Det ger privatpersoner över 18 år att endast betala 50% av arbetskostnaden vid städhjälp i hemmet. Det är ett maxtak på 25 000 kronor per person och år för medborgare under 65 år. Är man över 65 år är taket hela 50 000 kronor.

Om du letar efter ett företag som sysslar med hemstädning i Bromma kan du läsa mer här: www.hemstädningbromma.se.

Det tycker göteborgarna om att flytta från sin hemstad

29 mar 2019

De flesta göteborgarna älskar sin hemstad Göteborg. Detta konstaterar vi utan vetenskapliga bevis. Göteborgarna brukar gilla att skryta om sin stad, och mäter sig gärna med Stockholm, som de ohöljt beskyller för att vara tråkig, kall och inte alls lika vacker som Göteborg. De gillar sin hemstad så mycket att de gillar att sjunga om sin hemstad, som de alltid återvänder till med lättnad i hjärtat och lämnar med mycket sorg i Göteborg. Som tur är finns det en hel del möjligheter att bo kvar; vill man studera, kan man det på Göteborgs universitet. Vill man jobba, finns det många företag att välja mellan i Göteborg.

Starta eget i Göteborg

Vill man starta eget finns det en marknad även för det, om man vill starta något tjänsteföretag, som barnpassning eller städföretag. Det krävs inga stora investeringar för att börja arbeta med detta. En sak som kan underlätta är att ha ett körkort och bil så att man lätt kan ta sig runt i storstaden. Att arbeta med både barnpassning och städning brukar vara en bra kombination och som många barnfamiljer behöver. Får då barnfamiljerna lära känna någon som erbjuder både barnpassning och städning, blir det lättare att anlita en och samma person som kan göra både och – kanske inte samtidigt dock, men i taget i stället.

Städa kan man göra på olika sätt

Sedan kan man erbjuda olika slags städning, så breddar man det egna utbudet. Det finns oftast behov av hemstädning hos privatpersoner. Med hjälp av Rut-avdraget gör det lättare att anlita en utomstående som kommer hem och gör det. I år kan man få dra av så mycket som 75.000 kronor per år och per person. Då kan man erbjuda både flyttstädning, storstädning, kontorsstädning, trappstädning och byggarbetsplatsstädning. På så sätt är det lättare att få så många olika städuppdrag som möjligt. Blir det sedan för mycket att göra, att uppdragen hopas sig och du har råd att anställa någon som också städar med dig, ja då kan du bredda utbudet ännu mer.

Fler tjänster inom ett företag

Man kan förutom barnpassning och städning, även dra av på Rut-avdraget om man tvättar åt folk, sköter om deras trädgård, reparerar deras vitvaror, IT-varor eller hjälper dem flytta när det är dags med det. Att arbeta med flyttstädning i Göteborg innebär att först se till att allt är borta ur bostaden. Sedan bör man städa allt som finns mellan golv och tak, spis, köksfläkt, fönster, vitvaror, alla handfat och toastolar, element och alla lister. Får du allt det rent, lär du få fler uppdrag som har med flyttstädning att göra. Här kan du läsa om ett företag som erbjuder flyttstädning i Göteborg: https://www.flyttstädningigöteborg.com.

Så hittar du rätt städfirma på Södermalm

21 mar 2019

Är du också på jakt efter en städfirma på Södermalm? Här kan du läsa mer om en sådan: https://www.kontorsstädningsödermalm.se.

Därför är det bra för alla anlita en städfirma

Varför ska man anlita en städfirma? Bör man inte kunna städa sitt eget hem, kanske du undrar? Om vi vänder på steken och ställer frågan; varför inte anlita en städfirma på Södermalm (om det nu är där som du bor)? Att anlita en städfirma ger många bra effekter på vårt gemensamma samhälle. Dels kostar det inte lika mycket som förut att anlita en städfirma. Med de generösa Rut-avdragen kan du sänka priset på hemstädning med flera tusentals kronor. Resten står skattbetalarna för genom de höga skatter som vi har i Sverige.

Hemstädningsföretagen arbetar i en lukrativ bransch

Det har blivit mycket populärt att anlita en städfirma för sin hemstädning i Sverige. Under 2017 drog vi av hemstädning för över en miljard kronor enligt Skatteverket. Och den tjänst som vi svenskar använde oss mest av inom Rut-avdragen är just hemstädning. Detta har gjort att många nya städfirmor har startats på kort tid. Att arbeta med städning i folks hem är bra för alla som är unga och kanske trötta på att studera vidare till något yrke, även för alla som till exempel är nyinflyttade från ett annat land och som ännu inte kan språket. Då är just städning en bra sak att ägna sina första år i Sverige åt. På det sättet får man in en fot i Sverige och samtidigt lära sig svenska och tjäna sina egna pengar.

Så hittar du just din städfirma på Södermalm

Vill du komma i kontakt med en bra städfirma som arbetar på Södermalm, så kan man alltid googla "städfirma Södermalm". På så sätt får man då flera förslag av Google som finkammar sin sökmotor bland alla som på sin hemsida erbjuder just "hemstädning" och på "Södermalm". Bor man inte på Södermalm, skriver man in den ort där man befinner sig, så ändrar Google sin sökning efter just de villkoren som du skriver på deras ruta på Googles hemsida. När du sedan har fått kontaktuppgifter till några städfirmor som anger att de erbjuder hemstädning på Södermalm, är det sedan fritt fram att ta kontakt och fråga om offert och referenser. Andra saker som man kan titta efter, är om de har funnits länge, har F-skattsedel, egen ansvarsförsäkring, har till exempel nöjd-kund-garanti. Då vet du att det är ett pålitligt städföretag.

När du behöver få kontoret städat

19 mar 2019

Har du ett kontor som behöver städas? Det brukar de flesta inte tänka på; att någon städar kontoret. Många är så vana vid att kontoren helt enkelt städas. Det är om någon inte städar kontoret som de flesta uppmärksammar att det faktiskt är någon som kommer och städar på kontoret. Vad är det då som görs, som blir sådan skillnad på när det är städat och när det inte är det? De flesta tänker inte på att de faktiskt inte grisar ner. Det blir kaffefläckar efter att man ställt ifrån sig kaffemuggen invid datorn. Det ramlar ner papper på toaletten när man ska torka händerna. Diskbänken i pentryt blir smutsigt när man ställer ifrån sig smutsig disk. Är det då ingen som städar upp allt det, då blir det riktigt smutsigt även på kontor.

Det gör en städfirma på kontoret

En duktig städfirma ska dammsuga rent golv och eventuella mattor. En sådan bör rengöra alla skrivbord och torka av alla bord som man har använt vid lunchen. En städare bör se till så att alla disk blir diskad. Så att alla diskbänkar och arbetsbänkar i köket torkas rena. En städare bör alltid rengöra alla toaletter. Då är det viktigt att torka rent handfat och toastolar och sedan torka rent på golvet. Just golv är viktiga att de rengörs då många går med smutsiga skor på jobbet. Det är också viktigt att tömma sopkorgarna då de ofta blir överfulla med skräp.

Är det ett kontor som har datorer, bör datorerna torkas rena, med mikrodukar. En gång i halvåret bör fönster också rengöras. Liksom mattorna bör rengöras. En gång i halvåret bör man alltså storstäda, även kontor. Då bör man rengöra kyl och frys, rengöra hushållsmaskiner såsom mikrovågsugn, kaffeautomat och så vidare.

Viktigt med rena kontor

Det är mycket viktigt med rena kontor. För personalens trivsel är det mycket viktigt att ha städade och rena kontor. Kommer det kunder på besök, då ser de ett ostädat kontor. Det kan göra att de inte vill anlita företaget. De kanske tänker att om kontoret är en enda röra, så kanske det är lika rörigt med deras ekonomi och de tjänster som de producerar och drar sig för att anlita det företaget och hellre vänder sig till ett företag som visar upp ett snyggt kontor och städade lokaler. Man får ju bara en chans på sig att göra ett bra första intryck. Så det gäller att ta den chansen.

Få hjälp med fönsterputsning

8 mar 2019

Alla som har putsat fönster vet att det inte är så lätt som det ser ut. Det blir lätt ränder och det tar lång tid att få det bra. Man behöver ha en bra utrustning, bra putsmedel och rätt teknik för att få ett bra resultat. Och gärna med ett stort mått av tålamod. Och många är vi som gärna "glömmer" att putsa fönstren i bostaden. Brukligt är att rengöra hemmets fönster i alla fall två gånger per år.

Vårt varierande klimat med regn och snö gör att fönstren blir smutsiga. Och om man till exempel bor vid en trafiekrad gata så blir det extra smutsigt. För att inte tala om när det finns barn i hushållet, då tenderar det bli många fettfläckar, fast då på insidan..

Men det är något visst med nyputsade och skinande rena fönster. Det blir ett härligt ljus och verkligheten utanför ser faktiskt vackrare ut.

Anlita en städfirma för fönsterputsningen

I och med RUT-avdraget tar fler och fler svenskar hjälp från en städfirma privat för fönsterputsningen. Det är ekonomiskt fördelaktigt då man får dra av 50 procent av arbetskostnaden och maximalt 25 000 kr per person och år, när man anlitar städtjänster. Allt pappersarbete sköter städfirman.

Det allra flesta butikerna och kontoren tar hjälp med fönsterputsningen för att få respektabla fönster för kunder och annat. 

Vad kostar det?

Det beror självfallet på hur många fönster det rör sig om. En annan faktor är åtkomligheten. Moderna och vändbara fönster är inget problem, men i lägenheter några våningar upp kostar mer då man måste använda hjälpmedel som till exempel en skylift

Städföretagen brukar ha både timpris eller fasta priser efter överenskommelse. Ett riktpris är 50 kronor per fönster efter avdragen RUT. Be om ett gratis kostnadsförslag och jämför olika företag mot varandra. 

Miljövänlig fönsterputsning

Städbranschen ställer höga krav på miljövänlig städning. Det går numera att få ett perfekt reultat utan giftiga kemikalier och starka rengöringsmedel. Generellt används microfiberprodukter som är betydligt skonsammare än traditionella produkter. 

Inför lägenhetsvisningen

Det blir mer och mer populärt inför olika visningar att låta städfirman göra en professionell fönsterputsning. Det kan vara ett billigt och effektivt sätt att få ut mer pengar på försäljningen!

Det kan vara pricken över i:et och göra underverk för helhetsintrycket. Vem går inte fram till fönstren och inspekterar utsikten på en visning? Smutsiga fönster ger ett dåligt intryck på en bostad och det blir ett helt annat ljus i bostaden.

Nu kan du dra av hela flytten på Rut

18 feb 2019

Visste du att du kan drav av på Rut-avdragen när det kommer till hela flytten. Detta är ju viktigt om det är så att du vill flytta och vill anlita en flytthjälp. Förut kunde man endast dra av på Rut-avdragen för till exempel flyttstädningen i Solna, eller var  det nu var som man behövde flyttstädningen. Det är nu ändrat i och med i år. Nu kan du be om att få hjälp med hela kedjan i en flytt. Då kan du få hjälp med packning, flytten, flyttstädnignen och uppackningen, om du så vill och då får du dra av på Rut-avdraget. Är ni dessutom fler i hushållet som är över 18 år, som betalar och som dirket berörs av flytten som ni anlitar flytthjälpen för, då får alla dra av skatt på sin deklarerade inkomst. 

Flera städbolag gör avdragen klart åt sina kunder

Många tjänstvilliga flyttstädningsfirmor drar direkt av Rut-avdragen åt sina kunder. Det innebär att du som kund, inte ser hela summan, utan bara den efter Rut-avdraget och behöver då heller inte betala och sedan vänta på ersättningen från staten. På så sätt slipper man själva hanteringen av ansökningspapper och väntetiden. 

Detta bör du förvänta dig av en flyttstädning

I princip är det viktigt att precis allt i bostaden blir rengjort. Allt mellan golv och tak. Det ska inte synas att du har bott där.

I köket

När det kommer till köket, ska allt rengöras; diskbänk, arbetsbänk, och under diskbänken. Den är jätteviktig. Det ska tömmas i köksskåp och luckor och torkas av med diskmedel och vatten. Finns det fläckar ska de rengöras tills de försvinner. Är de riktigt svåra måste du ta med klorin. Spisen ska rengöaras inuti, ovanpå och bakom spisen, liksom diskmaskin och mikrovågsugn. Köksfläkten ska tas i sär och diskas och sättas ihop och läggas tillbaka. Frys och kyl ska tömmas, rengöras inuti, ovanpå och bakom. Var noga att rengöra ovanpå kyl- och frysdörr.

I badrummet

I badrummet ska allt porslin rengöras. Här får inte finnas några som helst fläckar. Kom ihåg att rengöra under handfatet och under toastolen. De är ställen som är lätta att missa. Rengör badkar och dusch. Töm golvbrunnen, ta isär den och rengör alla delarna separat. Sätt ihop den sedan. Rengör alla blandare. Här är det lätt att hitta kalkfläckar. Dessa får inte vara kvar innan städningen är färdig. Alla kalkfläckar ska bort. Sedan bör väggarna, taket och golvet rengöras.

I alla rum

I alla rum ska alla fönster rengöras. Alla element, även bakom elementen ska tvättas. Alla ventiler måste rengöras. Alla fönsterbrädor ska rengöras. Alla garderober ska torkas rena. Alla dörrkarmar, fönsterkarmar och golvlister ska vara helt rena. Kom ihåg att tvätta av handtag och ovanpå dörrarna. Tvätta även innertaket och om du ser fläckar på väggarna eller på golven. De måste vara rena. Lycka till!

Så bör du flyttstäda

14 jan 2019

Är det så att du ska flytta och oroar dig över själva flyttstädningen? Om det är så att man inte är van vid flyttar eller är van vid flyttstädningar, kan det kännas ovant att städa så grundligt som det krävs vid en flyttstädning. En flyttstädning är ju inte som andra städningar, när man rengör lite på måfå där hemma. En flyttstädning ska ju i princip radera det faktum att du har bott i din bostad ett antal år eller månader. Allt, precis allt i den bostaden som du lämnar, ska rengöras. Därför går vi igenom det som kanske är svårt att tänka på när man ska göra det själv.

I köket

Kök och badrum är viktigast när det kommer till flyttstädning. Det är troligast mest där som man sliter ner rummen och som man hanterar vatten. Även om vattnet är rent, kan de ändå ge spår som man bör få bort vid en flyttstädning. Då gäller det att man rengör till exempel kaklet ovanför diskbänken, och ovanför spis och ugn. Även golvet måste rengöras noggrannt. I vitvarorna såsom kyl och drys, måste de avfrostas och tömmas innan man kan göra något åt dem. Frosta av frysen i god tid så att du hinner torka upp allt vatten som det bildas när frysen avfrostas. Ta sedan ur allt som är uttagbart ur frysen och diska alla delar rent. Gör likadant med kylen. När delarna har torkat är det sedan bara att ställa tillbaka allt och slå på kyl och frys på nytt. På samma sätt gör man med köksskåp och luckor. De ska rengöras både på insidan, utsidan och på ovansidan. Köksfläkten måste tas isär, diskas och torkas innan man sätter ihop dem.

I badrummet

I badrummet är det viktigt att vara noggrann med handfat, toastol, duchskabinen, badkar och golvbrunnen. Rengör alla delar. Var noga med fogarna mellan kakelplattorna och klinkern på golvet. Ta isär golvbrunnen och rengör alla delarna. Glöm inte att tömma badrumsskåpet och rengöra inuti, utanpå och ovan badrumsskåpen. Glöm heller inte att dra fram alla vitvaror som spis, tvättmaskin, torktumlare och diskmaskiner. De ska alla rengöras bakom och under.

I alla rum

Alla fönster måste rengöras, alla fönsterkarmar, fönsterbågar och lister måste rengöras noggrannt. Garderober i alla rum måste rengöras inuti, utanpå och ovanpå. Glöm inte elementen, och att rengöra bakom elementen, på golvet, golvlister, dörrar, dörrhandtag och ovanpå dörrarna. Rengör alla vägguttag och alla strömbrytare. Det är också lätt hänt att man glömmer att rengöra i garage, förråd och på balkonger, eller uteplatser.

Tyckte du att det där var för mycket att komma ihåg och att städa? Anlita en städfirma som kommer och flyttstädar åt dig. Läs mer här.

 

Anlita hemstädning till modest pris

8 jan 2019

Vill du få hemstädning men till så lågt pris som det är möjligt? Vem vill inte det? De allra flesta kan skriva under på att få hemstädning i Malmö, om det är där du bor, med så hög kvalitet som möjligt till så lågt pris som möjligt. Om du också önskar det, kommer vi här med några tips på hur man kan åstadkomma det. Det är en del saker som inte alla tänker på när det kommer till att anlita hemstädning.

1. Anlita ett nytt hemstädningsföretag

Om du vill vara säker på att få hemstädning till ett ganska billigt pris, kan du passa på att anlita ett städföretag som är ganska nystartat. Ofta passar nykomlingar på marknaden att hålla relativt låga priser för att kunna konkurrera med städbolag som länge har varit på städmarknaden och som kanske dominerar den. I början brukar de flesta företag inte ha så många kunder, och då vill de ofta skaffa sig kunder och se till att göra arbetet noggrannt men till ett lågt pris. Detta för att få goda referenser så att de stabilseras på marknaden.

2. Gör en provstädning

De flesta städbolag erbjuder provstädningar till ett lägre pris, eftersom de vill få så många nya kunder som möjligt. Om du ber om att få en provstädning, brukar de ta priser som skiftar mellan 200-300 kronor per timme. Om du vill ha riktigt låga priser på din hemstädning, kan du be några olika städbolag i Malmö, om du bor där, om att få provstädningar av dem. På så sätt kan du anlita olika städbolag under några månader och få det städat hemma hos dig.

3. Be ungdomar städa hemma hos dig

Om du inte vill anltia provstädningar, i det oändliga, kan du be några ungdomar som kanske går i skola, som i högstadiet eller på gymnasiet om att städa hemma hos dig och betalar dem några 100 kronor, säg att du betalar 400 kronor per person för att de gör en enkel hemstädning hos dig. För dem är det mycket pengar, men för dig är det ändå ett billigt pris. Det som kan vara en nackdel är att du inte är särskilt säker på hur bra hemstädningen blir.

4. Städa själv

Det allra, allra billigaste alternativet är att städa hemma själv. Det kostar ju inget mer än elen som du kanske behöver till dammsugningen och rengöringsmedlet som du behöver använda. Annars är ju arbetskostnaden gratis och du själv avgör hur mycket tid och energi som du läggare på hemstädningen själv.

← Äldre inlägg