Vår blogg om städning och badrum

Sätt gemensamma regler efter skilsmässan

8 maj 2018

Beslutar man sig för att skiljas så handlar det första steget om att dela upp bohaget och att dela upp de ekonomiska tillgångarna lika. Det kan leda till konflikter - men i de flesta fall så kommer man överens och klarar att genomföra detta utan någon professionell hjälp. Efter det - ja, då kan man på varsitt håll börja leva det liv man vill utan att behöva ta hänsyn till sin forne partner.

Skiljer man sig och har gemensamma barn däremot, då finns en skillnad. Först och främst så behöver man inte göra någonting gällande vårdnaden. Ett gift par som skiljer sig kommer även fortsatt att ha gemensam vårdnad om sina barn. Det innebär att man fattar alla viktiga beslut tillsammans, att man sörjer för att ge barnen en stabil uppväxt - med ekonomisk trygghet, med mat på bordet, kläder, kärlek och allt annat som finns skrivet i FNs barnkonvention.

Man är, kort sagt, exakt den förälder man alltid varit, men med skillnaden att man numera kommer att vara ensam och där den andra föräldern bor i en annan bostad. Barnen har två hem istället för ett - men de ska ha samma förutsättningar i båda dessa.

Olika rutiner och regler kan leda till en vårdnadstvist

Konflikter kring detta är inte ovanliga. Ibland kan det börja i en liten skala för att sedan eskalera och kulminera i en regelrätt vårdnadstvist. Ett område som är mer konfliktfyllt än vad många tror gäller städning. Vi förklarar snabbt genom att visa skillnaden mellan pappa och mamma och varför just städning kan - på väldigt lång sikt - blomma ut till en vårdnadstvist.

Hos Mamma I mamman hem så är det ordning och reda som gäller. Barnen har tydliga ansvarsområden och klara regler om vad som ska städas och av vem. De lär sig att städa innan läggdags, de får lära sig att duka av bordet efter middagen, de får ställa in i diskmaskinen och tömma denna då den är färdig. Dessutom så hjälper de till med tvätten. Mamman sätter ett stort värde i att barnen får lära sig vikten av renlighet, hygien och eget ansvar inom detta. Det är något som kommer att göra barnen gott i framtiden, det är mamman tes.

Hos Pappan . Barnen bor hos pappan två helger i månaden och där råder en lite mer liberal syn på städning och allmän skötsel. Faktum är att han överhuvudtaget inte städar själv. Han har hemstädning en gång i veckan. Men, i och med att han inte håller efter under den övriga tiden så förvandlas hans hem snabbt till ett kaos. Kosten är en annan fråga där de forna makarna skiljer sig åt. Hos mamma serveras hemlagad mat som serveras helt enligt tallriksmodellen. Hos pappa får man pizza, thaimat, hamburgare, glass till efterrätt och godis att äta framför tvn - oavsett om det är fredag, lördag eller söndag.

Mamman blir ond - pappan blir hjälten

Vem tror vi barnen gillar att spendera tid hos och vem blir hjälten i dramat? Det är naturligtvis pappan. Men, det betyder inte att han gör rätt. Det är nämligen mamman - boven i dramat, som får ta all skit - som agerar korrekt.

Vårdnadstvist - på grund av något så trivialt som bristfällig städning och dålig kost? Ja, hur skulle du reagera om du varje måndag efter att barnen varit hos sin pappa tvingas börja om?

Barn ser och barn lär. Det innebär, i det här fallet, att de tar med sig pappan dåliga vanor in till mammans hem och att det tar en vecka innan rutinerna återskapats. Då är det, dessvärre, dags att åka till pappa för en helg igen. Ohållbart i det långa loppet och definitivt något som kan komma att leda till en vårdnadstvist.

Man kan inte städa bort stopp i avlopp

2 maj 2018

Handen på hjärtat, hur ofta hinner du städa badrummet? Och hur gör du då när du städar? Tar du några tag med toaborsten? Tar du med en skrapa i handfatet? Hinner du dammsuga i badrummet? Ta med vått på golvet? Då och då mår våra badrum bra av att gå en riktig storstädning, när man nästan rengör hela badrummet från golv till tak. Då är det bra att rengöra badkar och duschkabin, och rengöra väggarna invid badkaret. Man kan rengöra alla rör som gärna samlar damm. Trots storstädningen är det vissa saker som inte kan städas undan. Såsom stopp i avloppet. Har man gamla rör, riskerar de att gå sönder av slitage. Man kan få rost på rören i värsta fall. Får du en vattenskada på dina rör, riskerar du omfattande fuktskador. Får du en fuktskada, riskerar du dyra renoveringar. Du blir tvungen att riva upp allt som har tagit skada av fukten. Gör du inte det riskerar du att få mögel, och då måste du göra en mögelsanering. Mögel är direkt skadligt för hälsan. Ingen mår bra av att andas in mögelsporer.

Undvik skador på rör med relining

Innan du får skador på rör och inredning kan du göra vissa åtgärder som undviker skador. Du kan kontrollera rören för att se i vilket skick de är. Du kan ta kontakt med ett VVS-företag som har möjlighet att ta sig in i rören och kontrollera dem inifrån. Då ser du om de riskerar att gå sönder, om det finns rost på dem eller om du riskerar stopp i avloppet. Har du ofta stopp i dina avlopp, indikerar det att du bör förnya rören, eller lägga nya rör.

Att göra nya rör, kräver stor mängd energiåtgång. Att återvinna och återanvända är mer miljövänligt än något annat. Du kan googla relining Stockholm så får du tag i ett företag som gör relining i gamla rör. Det är en teknik som gjuter ny plast inuti gamla rör. På det sättet får du:

1. Fräschare vatten

2. Längre hållbarhet på dina rör

Med förnyade rör behöver du inte oroa dig över eventuella vatten- eller fuktskador. Du slipper riva upp golvet och väggarna där rören ligger. Du behöver heller inte lägga så stora kostnader på dina rör. Med relining kostar det inte i närheten så mycket som att lägga nya rör, då nya rör innebär mer kostnader på både nytt rörmaterial och högre arbetskostnader. Läs mer om företag som arbetar med relining i Stockholm på: http://www.reliningstockholm.biz.

Så städar du ditt badrum perfekt

14 mar 2018

När det kommer till att städa badrum, är det viktigt att du får avkalkat så mycket som möjligt eftersom du ju använder mycket vatten där. Vill du få bort kalk som skapas av vattenanvändning bör du använda ett rengöringsmedel med surt innehåll. Ska du hitta rätt rengöringsmedel, bör du titta på PH-värdet på innehållet. Ju lägre PH-värde, desto surare och tvärtom. Så du bör leta efter något medel som har högt PH-värde för att hitta basiska rengöringsmedel. Du bör du köpa ett rengöringsmedel som har ett PH-värde på mellan 1-4. Det är precis tvärtom i köket, där finns en hel del fett som du vill lösa upp och få bort. Då bör du använda ett basiskt rengöringsmedel, då kan du leta efter rengöringsmedel med så högt PH-värde du kan hitta.

Använd sura rengöringsmedel i badrum

I badrummet är det viktigt att använda en sur produkt för att få bort kalkavlagringar, eller lösa fett som kommer från hår och hud. I badrummet kan du hitta både kalkavlagringar, och hårtestar och sådant rester från dusch, då både schampo och duschtvättar kan vara ganska feta. Så du bör både använda sura rengöringsmedel för kalkavlagringarna OCH basiska rengöringsmedel för att få bort fettrester som kan finna i duscharna. Du kan alltid använda de basiska rengöringsmedlen först och till sist de sura rengöringsmedlen för bästa resultat.

Torka handfat, dusch och badkar

Häll ett rengöringsmedel som är avsett för toastolen. Låt medlet verka i toastolen medan du rengör resten av badrummet. Bäst är om du tar en tom sprutflaska och blandar vatten med ett surt rengöringsmedel. Då kan du spruta först på handfatet, där mycket vatten används och det kan finnas en hel del kalkavlagringar, liksom i duschen, badkaret, och på kakel invid duschen, badkaret och handfatet. Rengör först med en mjuk svamp, både handfat, dusch och badkar. Spruta på samma sätt på blandare och kranar och rengör med svampen. Avsluta med att torka med en fuktad och ren trasa. Ta fönsterputs och spruta på speglar. Ta den mjuka svampen och torka rent på spegeln. Avsluta med fönsterrakan och se till att du inte får några ränder på speglarna. 

Torka rent i toastolen

Torka med en annan svamp runt toaringen och på ovansidan av toalettstolen. Ta med en toaborste och rengör inuti toastolen. Avsluta rengöringen med en fuktad trasa och torka torrt. Det är viktigt att hålla isär svampar och trasor som du använder för handfat, och dem du använder för toalettstolen. Du bör inte använda samma, utan behålla det du använder särskilt för handfat och toastol.

Ta golven sist

Till sist dammsuger du badrumsgolvet och moppar. Torka av rör vid handfat och dusch, och sedan är du färdig. Tycker du att det tar mycket tid att göra rent i ditt hem. Det tar tid och sliter på en att ständigt hålla sitt hem rent. Ibland vill man ju göra annat än städa hemma, när man är ledig; gå och träna, göra roliga saker med sina barn, läsa en bra bok eller gå på bio – låter väl mycket roligare än att städa?

Hur städar du ditt badrum?

9 mar 2018

Hur gör du när du städar ditt badrum? Ligger det en massa smutstvätt på golvet? Då kan det vara svårt att tvätta av golvet ordentligt. Hur ofta rengör du handfatet? Och duschen? Handen på hjärtat, det blir kanske alltför sällan som duschen får sig en omgång med rengöringsmedel. Och när rengjorde du golvbrunnen senast?

Svårt hinna med städningen

Det är svårt att hinna med allt det där VARJE vecka, som man egentligen borde göra. Arbetar man heltid är det svårt att hinna med allt. Sedan efter jobbet ska man ha en meningsfull fritid. Så när ska man hinna städa? Då kan det vara bra att anlita en städfirma som gör jobbet åt en. Med RUT-avdraget får du ner kostnaderna nere. Maximalt 25.000 kronor får du dra av per år och per person. Är ni fler som äger bostaden får var och en dra av för samma tjänst.

Få en rengöring av ditt hem

Om du anlitar en professionell städfirma rengör de ditt kök ordentligt. Då rengör de golven och moppar de dem. De dammar av alla prydnadssaker. Torkar av köksluckor, köksbänkar och diskbänkar och spisen. Då rengör de din dusch, toalett och handfat. Då och då kan de även göra en storstädning åt dig. Då rengör de ALLT från golv till tak. Det kan man få till ett fast pris. Har du extra önskemål kan de tillgodose dem. De kan även städa garage, hobbyrum eller putsa fönster om du behöver det. Flyttar du kan de även flyttstäda åt dig. Då lämnar du nycklarna till dem, som de sedan ger till nästa ägare.

Få fönstren putsade inför våren

Nu på våren när solen börjar leta sig in i våra hem, kan man upptäcka att fönstren behöver rengöras. Då kan du be ditt städföretag göra det. Har man stora och många fönster kan du spara tid genom att låta dem göra jobbet åt dig så du får göra roligare saker. Som att gå ut och njuta av vårsolen.

Har man barn kan anlitad städning underlätta

Speciellt om man har barn finns det roligare saker man kan göra med dem. Under vardagarna kan det finnas många måsten man som förälder är tvungen att göra med sina barn. Då kan det vara stor och bra idé att göra roliga saker tillsammans med dem. Det är relationerna till barnen som är det viktiga, då kanske man inte vill prioritera hemstädning direkt. Barndomen är något som går väldigt fort. Plötsligt är de vuxna och flyttar hemifrån – och man undrar vart tiden försvann. Då kan det vara för sent att göra roliga saker med barnen. Läs mer här om hemstädning i Jönköping: hemstädningjönköping.nu.

Så städar du badrummet effektivt

26 jan 2018

Är det tråkigt att städa badrum? Många vet inte hur man städar ett av de mest använda rummen i bostaden. Att hålla badrum rent är väldigt viktigt för att inte sprida sjukdomar mellan familjemedlemmarna, eller deras gäster. Råder det magsjuka i familjen är det mycket viktigt att hålla rent. Klorin är det enda som tar bort magsjukebakterier. Den som är magsjuk bör rengöra den egna toaletten efter varje toabesök för att inte smitta andra som använder samma toalett. Även om du inte är magsjuk bör du rengöra den efter varje gång som du har besökt den, om du inte har toarent som kan spola rent automatiskt varje gång du spolar.

Toastolen

Det brukar vara lättast att börja med toastolen när man rengör badrummet. Den brukar nämligen bli smutsigast. Häll först medel i toastolen. Låt verka några minuter. Spraya på rengöringsmedel på toalocket, på sitsen och framför allt UNDER toasitsen. Torka sedan den ren. Se till att torka bakom toaringen. Där brukar det ofta samlas smuts. När medlet i själva toastolen har fått verka några minuter är det dags att ta några tag med toaborsten för bästa resultat.

Handfatet

Efter att ha rengjort toastolen ordentligt är det dags resten av badrummet. När det är dags att rengöra handfatet är det en bra idé att spraya på rengöringsmedel i handfatet innan du rengör det med en trasa. Ta bort allt som finns på handfatet och torka bort all smuts på kring avloppet i handfatet.

Spegeln

Spraya på lite fönsterrengöring och tvätta spegeln vid handfatet med en mjuk svamp. Torka sedan spegeln med en fönsterraka. 

Badkar / duschställ

Spraya badkaret, eller duschstället med rengöringsmedel, låt stå några minuter innan du rengör duschkranen med en mjuk svamp, torka efteråt med en fuktig trasa. Har du ett badkar, spraya på rengöringsmedel i hela badkaret, innan du rengör med svampen och torka sedan efteråt med en trasa.

Avloppet

Rengör också avloppet. Ta bort alla hårstrån som kan ha samlats i avloppet. Töm hela brunnen. Det är viktigt för att inte få stopp i avloppet. Ta ur hela silen i avloppet. Rengör den och duscha i avloppet. Det kommer att lukta väldigt illa om du inte lägger tillbaka silen. Avloppet är innehåller ett vattenlås som gör att det inte luktar från avloppet. När du har rengjort toastolen, handfatet och badkaret, eller duschstället och spegeln är det dags för att torka av kaklet runt duschstället, eller badkaret. Torka med en fuktig trasa och rengöringsmedel. Torka till sist golvet med en fuktig mopp och rengöringsmedel. Släng sopor och titta på ett rent badrum. Lycka till!

Om du inte gillar att städa hemma, kan du anlita någon som gillar det. Här kan du läsa mer om hemstädning i Täby.

 

Regelbunden ökning av hemstädning i Uppsala

8 nov 2017

Även om det går att få RUT-avdrag för en rad olika städtjänster, matlagning, barnpassning och andra hushållnära tjänster så står hemstädning för den största delen. Den största summa som RUT-avdrag sker för är alltså för olika slags hemstädning. I Uppsala, som i resten av riket, har efterfrågan på hemstädning ökat regelbundet sedan avdraget infördes.

Det första året det gick att göra RUT-avdrag var det 2330 personer i Uppsala som valde att ansöka om detta. I början var det relativt många privatpersoner som tyckte det var omständigt då man själv var tvungen att fylla i ansökan. Ganska snart ändrades detta så att företagen sköter alla administration. Dessutom insåg allt fler den stora prisskillnaden på städtjänster som uppstod vilket skapade en större efterfrågan.

Året efter var det över tre gånger så många som valde att få hemmet städat billigare, få hjälp med strykning, tvättning eller liknande. Det var nu 7307 i Uppsala som valde det. Summan som gavs i RUT-avdrag hade även ökat från ca 6 miljoner till ca 30 miljoner.

Ökningen har sedan varit regelbundet år från år. Allt fler har valt att få hemstädning eller andra hushållsnära tjänster som är berättigade till RUT-avdrag. Samtidigt har de som gjort avdrag valt att öka beloppet.

År 2106 var det hela 15792 personer som valde det och detta till ett totalt belopp på ca 81 miljoner. När denna artikel skrevs fanns bara preliminära siffor för 2017 men statistiskt förväntades även en ökning till detta år.

Minskning i avdrag märks inte

Den 1:a januari 2016 började en ny regel att gälla för RUT-avdrag. Från och med det datumet går det att maximalt göra avdrag för hushållsnära tjänster på 25 000 kr per år. Tidigare var summan 50 000 kr. Däremot valde man att ha ett undantag för personer över 65 år. Dessa kan fortfarande göra avdrag upp till 50 000 kr. Även om det var en minskning på 50% så resulterade det inte i några fallande siffror vare sig man tittade på antal personer som utnyttjade avdraget eller den totala summan.

Att förändringen inte märktes kan mycket väl bero på att ytterst få personer beställer hemstädning och andra städtjänster till ett belopp av 50 000 kr (krävs för avdrag på 25 000 kr) under ett år. Som exempel kan nämnas att ett större städföretag i Uppsala tar 180 kr per timme för hemstädning. Detta innebär alltså 360 kr förr RUT. Om en familj väljer att få hemstädning 2 timmar varje vecka i 52 veckor blir detta ändå bara ca 37 000 kr. Då finns fortfarande marginal för en storstädning höst och vår. Är det dessutom två vuxna som har arbete (och därmed betalar skatt) i hushållet kan bägge göra avdrag. Då kan alltså 4 timmars städning beställas varje vecka och trots detta finns det gott om utrymme för avdrag för andra hushållsnära tjänster.

Varför välja en städfirma?

10 okt 2017

Ett talande problem i vårt samhälle är att fler och fler anser sig ha mindre tid än någonsin – trots att utvecklingen borde bjuda på motsatsen. I många fall så beror detta på att vi har en förmåga att sätta jobbet först och att vi utöver detta är ganska dåliga på att prioritera det som är viktigt. Vi försöker pressa in saker i schemat – träning, handling, matlagning, umgänge med släkt och vänner, städning, renoveringsprojekt och så vidare – och till slut så står vi där och är alldeles sönderstressade. Adderar vi till detta att vi hela tiden skapar stress genom att jämföra oss med andra så blir det etter värre – en jämförelse som blir mer påtaglig idag då de social medierna ger en större inblick i hur andra har det.

Kort och gott: vi stressar upp oss i onödan och vi borde som ett första stag försöka inse att dygnet enbart har 24 timmar och att vi inte kommer att hinna med allt; prioriteringen är viktig. Dock: för många så kan även ett sunt prioriterande visa sig skapa stress. Trots att man väljer bort vissa saker så hinner man ändå inte med sig; man kan trots det inte få livspusslet att gå ihop.

Vi kan här säga, som exempel, säga att du är mamma i en tvåbarnsfamilj i Västerås och där du arbetar heltid – något som din man också gör. Ni har således ganska fulla dagar redan där, men till dessa 40 jobbtimmar vardera i veckan ska ni även hinna med att skjutsa, hämta och lämna era barn till skolor och olika aktiviteter. Dessutom ska ni hinna laga mat, ni ska hinna handla och ni ska hinna med att tvätta och städa. Det här är verkligen inget unikt exempel; er fiktiva familj i Västerås lever tvärtom precis som många andra.

Använd rut-avdraget för er städfirma i Västerås

Det ni borde göra och som vi tänkte trycka på i den här texten är följande: ni borde ta hjälp. Att rut-avdraget finns tillgängligt är nämligen något som fler familjer i er situation borde utnyttja. Genom detta skulle ni exempelvis kunna anlita en städfirma i Västerås och därmed se att både städning, tvätt och diskning togs om hand. Detta skulle kunna köpa er ganska många timmar att göra annat på i slutändan och i och med rut-avdraget så skulle kostnaden för denna städfirma i Västerås bli väldigt blygsam.

Rut-avdraget innebär nämligen – förenklat – att ni anlitar denna städfirma att städa ert hem i Västerås och att ni därefter drar av 50 % av det totala beloppet på er deklaration, detta med ett tak på 25.000 kronor/år och per person. I och med att ni är två stycken vuxna i hushållet så rä det också troligt att ni har 50.000 kronor att röra er under. Att man inte får ihop livspusslet som familj beror i många fall inte på att bitarna inte passar i varandra – det beror i många fall på att man saknar avgörande sådana: rut-avdraget och en anlitad städfirma tycker vi är ett bra exempel på en sådan pusselbit.

Professionell flyttstädning vanligt i Stockholm

28 sep 2017

Att det sker så pass många dagliga flyttar i Stockholm kan förklaras av främst tre saker. Först har vi den ekonomiska aspekten som innebär att det, helt enkelt, är lönsamt att flytta i många fall. Bostadspriserna i Stockholm når ständigt nya toppnoteringar och kan man sälja med vinst för att sedan upprepa detta i någon annan stadsdel efter något år – ja, då gör man också det.

Nummer två handlar om inflyttning och där har Stockholm en extrem sådan där man räknar att det dagligen flyttar in en folkmängd motsvarande tre stycken fulla bussar av människor.

Nummer tre som förklaring till de många flyttarna är inte fullt lika rolig och den handlar om att det finns en väldigt instabil andra- och tredjehandsmarknad för bostäder där priserna dels är höga och där kontrakten skrivs på väldigt kort tid; ett fenomen som innebär att främst yngre människor tvingas byta bostäder väldigt ofta.

Flyttar av tre helt olika skäl men med två gemensamma nämnare där två branscher drar stor nytta av detta faktum – flytt- och städfirmor. Det första är självklart; att många väljer att anlita en flyttfirma vid sina flyttar i Stockholm ger både bekvämlighet och är dessutom ganska billigt – något som beror på att det finns en så pass hög konkurrens dem emellan och att priserna därigenom sjunkit ganska rejält.

En städfirma då, hur kan en sådan hitta lönsamhet i samband med en flytt? Jo, vid varje flytt så måste nämligen en flyttstädning ske och detta är något som städföretag i Stockholm tagit fasta på. I och med att det sker så många flyttar i Stockholm så erbjuder man tjänsten om flyttstädning och man gör detta till ett väldigt förmånligt pris.

Billig flyttstädning med rut-avdraget

Där har vi en anledning till att många privatpersoner väljer professionell hjälp med sin flyttstädning i Stockholm – det är billigt och dessutom så har vi här heller inte räknat med det faktum att det kan bli ännu billigare. En flyttstädning är nämligen något som omfattas av rut-avdraget och således så kan man som privatperson anlita denna städfirma för sin flyttstädning och i slutändan betala halva priset genom att dra av halva arbetskostnaden på sin deklaration.

Rut-avdraget gäller naturligtvis över hela Sverige – men att det används just vid en flyttstädning i Stockholm är ganska unikt och sett till de frekventa flyttarna vi nämnde ovan – väldigt lätt att förklara. Att kunna betala en rimlig summa för att slippa städa – noggrant och omfattande – är helt enkelt en väldig bekvämlighet och särskilt om man - på grund av någon anledning vi nämnde ovan - flyttar ofta i Stockholm.

Flera flyttfirmor erbjuder även flyttstädning

26 sep 2017

När RUT-avdraget infördes fanns en tydlig linje för vilka tjänster som skulle ingå i detta avdrag. Så länge det var en hushållsnära tjänst i hemmet så fick avdrag ske. Om däremot arbetet utfördes utanför hemmet fanns inte denna möjlighet. Men efterhand har reglerna kring RUT förändras och från sommaren 2016 har det varit möjligt att även göra RUT-avdrag för flyttjänster. Detta har tydligt påverkat marknaden och många företag som tidigare enbart erbjöd flytt har nu breddat sitt utbud till att även erbjuda flyttstädning samt andra städtjänster.

En flyttfirma i Bromma skriver exempelvis på hemsidan att de har ett ”komplett tjänsteutbud där du kan få hjälp med både flytt och flyttstädning”. Just detta är något som allt fler nu lyfter fram på sina hemsidor och i reklamen. De breddar utbudet och kan ge kunden en helhetslösning som tidigare inte varit möjlig.

Denna utveckling kan ses över hela landet även om det framhävs olika mycket i de olika företagens marknadsföring. Just detta företag lyfter upp fördelen för konsumenten med att man kontaktar ”samma företag med alla dina behov före, under och efter flytten”.

Flytt erbjuder städ – men inte lika mycket tvärtom

I och med förändringar i RUT-avdraget har alltså flera flyttfirmor valt att även erbjuda städtjänster. Ett exempel är just detta flyttföretag i Bromma som för några år sedan enbart erbjöd flytt. De kan därmed börja konkurrera med städföretagen om allt från hemstädning till flyttstädning. Men kan städföretagen även bredda sitt utbud för att konkurrera med flyttföretagen? Nej inte i lika stor utsträckning.

För att få kunna genomföra en flyttstädning behövs inte några intyg, utbildningar eller certifikat. Visserligen krävs kunskap men städföretagen är snabba att utbilda nya medarbetare. Ska däremot bohag flyttas krävs det yrkestrafiktillstånd. Att ta detta är inte helt enkelt och kostar även en del för företaget.

I exemplet ovan, med det specifika företaget i Bromma, var det alltså inte några problem att även bredda tjänsteutbudet. De behövde enbart utbilda sin personal på städning, eller anställa folk som är duktig på detta. Flytt hade de ju redan arbetat med under en längre tid.

Skulle däremot ett städföretag vilja bredda utbudet och erbjuda flytt måste de se till att personalen har körkort samt yrkestrafiktillstånd.

Direkt efter RUT-förändringen skapades alltså en viss konkurrensfördel för flyttföretag. De kunde snabbt bredda utbudet och erbjuda kompletta tjänster till personer som vill flytta. Med tiden kanske detta planar ut då städföretagen eventuellt kan bli tvungna att ta sig in i flyttbranschen.

Här finns en flyttfirma i Bromma som även erbjuder flyttstädning: http://www.flyttfirmabromma.se/.

Vanliga frågor om en badrumsrenovering

5 jul 2017

Det finns – och funnits under en längre tid – en ganska stor rådande trend i Sverige och detta i form av olika renoveringar. Det här är något som till stor del förklaras av att dessa renoveringar blivit billigare än vad de tidigare var och här detta kan man till stor del spåra till den generösa skattesubvention som är möjligt att använda. Tack vare rot-avdraget så har fler privatpersoner i Sverige, helt enkelt, ansett sig ha råd att renovera, att bygga ut och att genomföra nybyggnationer och anlita professionella yrkesmän för uppdragen.

Gott så, men man ska heller inte underskatta den roll som olika medier haft i denna trend om renoveringar. Det finns idag massor av tidningar, magasin, bloggar och tv-program som på olika sätt ger tips, inspiration och visar på hur man ska renovera på bästa sätt. Förenklat kan man säga att dessa exempelvis tv-program får folk att öppna ögonen och att rot-avdraget får dem att öppna plånboken.

Det finns framförallt ett rum i varje boende som visat sig vara särskilt tilltalande och det är också detta som vi ska belysa lite här. Det handlar om badrummet och en badrumsrenovering och där vi tänkte ställa några vanliga frågor och svara på dessa så gott vi kan. Vi håller oss här till en badrumsrenovering i den stad där en sådan berör flest människor: Stockholm.

Hur mycket kostar en badrumsrenovering i Stockholm?

Priset för en badrumsrenovering är egentligen omöjligt att säga exakt då det varierar så kraftigt och beror på vilket material som väljs, vilken firma man anlitar, vilken storlek rummet i fråga har samt om man är berättigad att använda ovan nämnda rot-avdrag. Mellan tummen och pekfingret dock – räkna med kring 80.000 kronor.

Ska jag tänka på något särskilt vid min badrumsrenovering?

Ja, och det är att försöka att anlita en firma snarare än flera stycken. Det kan vara frestande att välja en billig elektriker, en billig rörmokare, en billig plattsättare och en billig snickare från olika firmor. Det är dock något du förlorar på i längden. Din badrumsrenovering kommer att ta längre tid, den kommer att bli slarvigare och du kommer i slutändan säkerligen att betala mer. Vid en badrumsrenovering ska du hitta ett företag som jobbar enligt totalentreprenad. Det tjänar du på i längden.

Vilken stil är het vid en badrumsrenovering?

Gällande stil och smak så finns det inga mallar utan här måste man själv bestämma. Företag i Stockholm som jobbar med badrumsrenoveringar kan ordna det mesta och tillfredsställa de flesta smaker som finns. Dock – som ett litet tips: vill du tjäna pengar vid en framtida försäljning så bör du kanske sikta på att hålla sitt badrum så klassiskt som möjligt. Ljust, fräscht och med olika lösningar i kakel fungerar i alla lägen och tilltalar många spekulanter.

Billig städhjälp i Stockholm

11 maj 2017

Ju fler personer som använder en tjänst, desto billigare blir den också i slutändan. Anledningen till detta är att om något visar sig vara attraktivt så kommer fler också att vilja erbjuda sina tjänster inom området och därmed så kommer priset också – tack vare den uppkomna konkurrensen – att sjunka. Det här är en sanning som verkligen går att applicera då det kommer till städhjälp i Stockholm.

Att man för några år sedan gjorde det möjligt att dra av en del av kostnaden för hushållsnära tjänster – där alltså städhjälp ingår – på sin deklaration och därefter få tillbaka summan på sin skatt har gjort att väldigt många privatpersoner i Stockholm valt att anlita extern hjälp snarare än att själva sköta sin städning. Rut-avdraget, som detta skatteavdrag kallas, har verkligen gjort att det syns ett helt annat tryck inom städbranschen i Stockholm och man kan hela tiden se hur nya företag öppnar verksamheter för att konkurrera om de nytillkomna kunderna som rut-avdraget fört med sig.

Något som alltså gjort att priserna sjunkit och att privatpersoner i Stockholm får ett ännu bättre pris än vad som tidigare varit möjligt. Man kan alltså använda sig dels av rut-avdraget (förutsatt naturligtvis att man är berättigad till detta) och dels också använda sig av den uppkomna konkurrensen i staden för att ytterligare få till stånd ett lägre pris.

Det sistnämnda är enkelt och följer en lätt princip. Om vi förklarar detta kortfattat så innebär det att man kontaktar så många städföretag som möjligt och tar in offerter från dessa – offerter som man därefter ställer mot varandra till dess att det bästa priset kommit fram. På samma sätt som man tar in offerter om man ska bygga om i sitt hem gör man alltså om man vill ha så billig städhjälp som möjligt i Stockholm. Finns det då verkligen inga baksidor med detta och kan man verkligen säga att allting inom städbranschen är guld och gröna skogar?

Nej, tyvärr så kan man inte göra det och här kommer vi att bortse från huvudargumenten som används av motståndarna till Rut-avdraget; nämligen att man skapar en tydligare klyfta mellan fattiga och rika och att man återgår till det samhälle som vi i Sverige lämnade i början av 90-talet. Detta bortser vi ifrån och ser istället till de faror som finns om man väljer att använda städhjälp i Stockholm.

  • Dålig kvalitet. Alla städföretag håller inte samma höga klass och i och med att konkurrensen ökat så har detta blivit än mer tydligt. Vissa företag har verkligen ingenting i branschen att göra.
  • Dålig kontinuitet. Att man som privatperson i Stockholm väljer städhjälp till sitt hem innebär att man lämnar över nycklarna till sitt innersta. Det är alltså väldigt viktigt att den som utför städningen vet exakt vad den ska göra, vilka dagar samt hur lång tid det ska ta; något som sköts bäst om det är samma person som kommer hela tiden. Att samma person utför städningen skapar trygghet och tyvärr är detta något som många städföretag vägrar inse. Man skickar olika varje gång och det här ger i slutändan mycket sämre jobb.
  • Stölder. Det här hör ihop med det sistnämnda. Antalet stölder har ökat då det kommer till hemstädning i Stockholm och detta är ett problem man som kund måste vara medveten om. Anlita rätt företag!

På denna sajt hittar du mer information om vad som ingår i professionell städhjälp: www.städhjälpstockholm.net.

Flyttstädning – ett bortglömt måste

20 apr 2017

Generellt sett så har vi blivit mer flexibla nu än vad vi var förr. Vi flyttar i en allt större utsträckning och detta oavsett om det sker inom samma stad eller till en annan stad. Kort sagt; vi svenskar är inte längre lika bundna till ett hem som vi kanske var för ett tjugotal år sedan då man köpte ett hus eller en lägenhet och därefter bodde där så länge som det bara var möjligt. Det som man dock gjorde då man väl flyttade på den tiden var att man tog hand om en detalj innan man lämnade över nycklarna till de nya ägarna – man städade ur bostaden.

Det finns nämligen all anledning att i dagsläget påminna om denna viktiga detalj och detta då man sett att det är något som fler och fler personer fuskar med. Om ingenting annat finns överenskommet mellan de gamla- och de nya ägarna till en bostad så måste nämligen en flyttstädning ske och det här är något som man gör för att underlätta för varandra. En flyttstädning fungerar kortfattat som en slags länk mellan varje flytt och om denna någonstans brister så innebär det problem för någon annan. För att illustrera det vi menar här så kan vi säga att det handlar om att tre stycken personer ska byta bostäder i Västerås.

Den ena personen bor i en trerumslägenhet och ska flytta till ett hus vars ägare flyttat till Spanien. Till hans trerummare i Västerås ska det flytta i en familj med två stycken barn och då man kommer överens om ett datum då inflyttningen ska ske så anser killen som bott i trerummaren att han inte behöver genomföra någon flyttstädning. Vad är det dom sker i och med detta?

Jo, killen i fråga flyttar ut sina möbler och installerar sig i huset han köpt på en gång – där hade nämligen det Spanien-emigrerade paret skött sin flyttstädning – med den familj som ska flytta in i hans gamla boende tvingas vända i dörren.

Den flyttstädning som han struntat i drabbar således här en tredje part – den fördröjer flytten för den familj som ska flytta in och det är också denna som tvingas börja sina nya lv med att städa. Eller måste de verkligen det? Nej, för här kommer det nämligen en form av poetisk rättvisa.

Återkrav för utebliven flyttstädning

Det som sker här är nämligen att de nya ägarna till bostaden i Västerås underkänner mannens flyttstädning och kräver att denne betalar för en flyttfirma som kommer dit och städar. Någon som de har full rätt att göra och det här är något som överraskar många.

Man kan alltså för all del strunta i att städa ur sig – men konsekvenserna för detta agerande kan bli väldig kostsamt. En städfirma som tvingas rycka ut akut kostar nämligen betydligt mer än en som man bokat på ett tidigt stadium och det är dit vi vill komma.

Genom att anlita en städfirma direkt så kommer man att betala mindre pengar för sin flyttstädning i Västerås och det här gäller över hela Sverige. Bäst ut ett ekonomiskt perspektiv är naturligtvis att man på egen hand sköter detta detalj – lösningen med en tidigt bokad städfirma kommer dock in som en god tvåa. Huvudsaken är att man verkligen inser vikten av att städa ur sig då man ska flytta.

Skräddarsy din hemstädning i Nacka

13 mar 2017

Att det finns så pass många verksamma städföretag i Stockholm har gjort att det numera är lite av kundernas marknad – både gällande priser och för hur man vill ha exempelvis en hemstädning utförd. I och med att rut-avdraget infördes så såg man en markant ökning av användandet av hushållsnära tjänster; något som också var själva syftet med detta avdrag.

Tack vare rut-avdraget får man ju dra av en del av beloppet för exempelvis hemstädning på sin deklaration och därefter få tillbaka summan på sin skatt – oavsett också var man bor och det spelar ingen roll om har sin bostad i Nacka, Östersund eller i Kiruna. Rut-avdraget gäller ju överallt och får användas oavsett var man bor – däremot ska man tillägga att det är i Stockholm som den största skillnaden märks av före- och efter detta avdrag kom fram.

Just i Stockholm och i närliggande områden som exempelvis Nacka så har man i en större utsträckning sett hur privatpersoner använder sitt rut-avdrag till hemstädning och därmed sparar en massa tid som kan läggas på andra saker. Här har vi alltså förklaringen till att det finss så många företag som jobbar med hemstädning och varför dessa måste erbjuda bättre tjänster, lägre priser och med kundanpassade lösningar; konkurrensen mellan alla är, helt enkelt, för stor i Stockholm. En privatperson i exempelvis Nacka kan tack vare detta få sin hemstädning anpassad helt efter sina behov och dessutom till ett betydligt bättre pris än vad en person någonstans i Norrland skulle kunna få om denne var intresserad av hemstädning.

Orättvist, kan man tycka, men det är så verkligheten blir då många aktörer slåss om samma kaka och försöker sticka ut; konkurrensen leder alltid till lägre priser och bättre service och just i Nacka kan man alltså dra nytta av hemstädning. I staden i Norrland kanske man istället kan se en stor uppsjö av snickare och då har man ju en fördel av lägre priser där.

Hemstädning är en del av vardagen i Nacka

Det vi menar med att man kan skräddarsy sin hemstädning i Stockholm och i Nacka handlar här om att man kan få det företag man anlitat att inkludera även tvättning, putsning av fönster och diskning; något som annars brukar fungera som något man betalar extra för. Att hemstädning för en familj i Nacka dessutom kan förläggas till de tidpunkter som passar dem, ske under flertalet dagar i veckan samt utföras av samma person varje gång är ytterligare fördelar som den konkurrens vi nämnde ovan för med sig.

Rut-avdrag, billigare priser och en med anpassad hemstädning är alla komponenter som gör att fler personer ser hemstädning som en självklar del av vardagen i Stockholm och närliggande områden som exempelvis då Nacka. Vi får här se hur det blir i framtiden och om rut-avdraget försvinner – mycket tyder på att många familjer vant sig och även utan detta kommer att fortsätta att anlita ett företag för sin hemstädning. Har man en gång upptäckt fördelarna så är det också svårt att sluta.

Här hitatr du mer information: www.hemstädningnacka.se.

Så slipper du bli lurad av en slarvig städfirma

20 jan 2017

Det ska sägas direkt. Att de flesta städfirmor arbetar professionellt och noggrant för att göra ett så bra arbete som möjligt. Många, kanske till och med de flesta kunder som anlitar ett städföretag med yrkeskunnig personal inom städbranschen blir nöjda med den städtjänst de köper. Men i alla branscher finns det också rötägg. Tyvärr också bland städföretagen i Stockholm.

 

Du som söker en pålitlig städfirma i Stockholm vill så klart slippa att bli lurad av de slarviga städfirmor som har etablerat sig i huvudstaden. Det är inte så lätt att veta vilka firmor som är bra och vilka som är dåliga enbart genom att titta på deras hemsidor. På de egna sajterna berättar förstås alla att de är duktiga. Men du kan själv enkelt göra några saker för att slippa bli blåst av ett städföretag.

 

  1. Använd ditt eget kontaktnät. Fråga vänner och bekanta vilka städföretag de har bra erfarenheter av. Om de kan rekommendera en pålitlig städfirma i Stockholm så har du själv förstås större möjlighet att bli nöjd.
    När du frågar människor du själv känner efter ett vettigt städföretag så kommer du troligen också få höra exempel på firmor som varit mindre bra, eller rent ut sagt dåliga, om dina bekanta nu har negativa erfarenheter från Stockholms städfirmor. Dåliga exempel är också bra kunskap att ha med sig för dig som söker en pålitlig städfirma.
  2. Kolla referenser. Bland byggföretag är det vanligt att visa exempel på stora viktiga kunder som man samarbetar med. Det har också blivit vanligare bland städfirmor. Det är ett bra sätt för städfirman att visa att man har andra kunder som är beredda att kopplas ihop med städföretaget, ett sätt att visa upp bra referenser på sin hemsida. Men det är inte alltid så att den städfirman som har den bästa sajten är det företag som är bäst i branschen. Alla städfirmor i Stockholm har tyvärr inte hemsidor som motsvarar deras kapacitet när det gäller kärnverksamheten.
  3. Sök på nätet. Om du lägger lite tid på att googla städfirmornas namn kan du ibland hitta intressant information. Att en eller ett par kunder är missnöjda med ett städföretag säger kanske inte så mycket. Det finns knepiga kunder i Stockholm som kanske aldrig kan bli nöjda när de köper städning. Men skulle du upptäcka att många kunder har skrivit om negativa erfarenheter från en och samma städfirma så kan det vara en varningssignal att ta på allvar.
  4. Personlig kontakt. Att bara boka en städfirma via nätet och aldrig ha någon personlig kontakt kan vara vanskligt. Ring upp städfirman om du känner dig osäker eller besök företaget ifall du ska beställa ett stort jobb. Genom att prata med en annan person öga mot öga har du själv större möjlighet att i alla fall få en magkänsla för om firman är seriös eller inte. Visst du kan alltid känna fel. Magkänslan kan luras. Men den är i alla fall ett sätt på väg mot att hitta en pålitlig städfirma.
  5. Kolla kontraktet! Vilken firma du än anlitar är det viktigt att du har förstått vad er överenskommelse är. Du ska veta vad du betalar för. Kolla vad som ingår i priset. Vad gäller när du kommer till nöjd-garanti alltså har du rätt att få delar av städningen förbättrad ifall du blir missnöjd?

Vad du tjänar på genom professionell städning

12 jan 2017

Det uppskruvade tempot som ligger i vår tid skapar problem; trots att det egentligen borde vara det direkt motsatta. Lösningarna som egentligen borde göra att våra dagar blev lite lättare har – i viss mån- istället haft en motsatt effekt. Enkel förklarat genom ett litet tankeexperiment som ser ut som följer: var är det sista du tittar på då du går och lägger dig? Och; vad är det första du titta på då du vaknar? Troligt är att du har med dig din mobil till sängen och att du avslutar din dag med att kolla av dina sociala medier; du kollar instagram, du ser över Twitter och du ta en sista titt på Facebook; bara för att direkt då du vaknar upprepa proceduren och göra detsamma. Trots att du vet att förmodligen ingenting har hänt.

Vart vill vi komma? Jo, att det här beteendet skapar en stress och att det – i kombination med jobb, med träning, med att exempelvis kör barn till olika aktiviteter och att sköta om hemmet; handla, laga mat, städa och så vidare gör att vi har ett så fullspikat schema att vi inte hinner med oss. Något som gör att vi måste ta hjälp och där rut-avdraget verkligen kommit som en räddare i nöden för många. Genom att kunna ta professionell hjälp med exempelvis städning så kan en familj köpa sig den tiden som krävs för hinna med att, så att säga, duka av det fulla bord man dukat upp.

Kan en familj i exempelvis Västerås anlita ett företag för städning av hemmet – ja, då kan man också avvara några timmar till annat. Rut-avdraget innebär – förenklat – att familjen i Västerås kan köpa städning och dra av halva arbetskostnaden på deklarationen och där taket – per person – ligger på 25.000 kronor. Är man då två personer i denna familj i Västerås – ja, då blir taket för Rut-avdraget helt plötsligt 50.000 kronor och den professionella städning man anlitat väldigt mycket billigare. Enkel matematik, men inte helt oproblematisk sett till utbudet av företag som erbjuder just tjänsten städning i Västerås (eller vilken stad det nu än må handla om).

Hitta rätt städning i Västerås

För; det är inte helt lätt att välja rätt företag och då just städning de facto är en företeelse som äger rum i det egna hemmet – ja, då krävs det också att man känner trygghet och förtroende med det företag man anlitar. Vi tänkte av den anledningen visa på några knep kring hur man hittar rätt företag  för städning om man bor i exempelvis Västerås(som är en stad av lämplig storlek).

 Dessa knep kan förhoppningsvis leda till att den städning man köper blir både korrekt utförd och till ett bättre pris. Knep som ser ut enligt följande och där vi säger: ska du ta professionell  hjälp med din städning i Västerås – tänk på detta:

  • Tidigare - och befintliga – kunder: Att ringa och höra sig för kring hur andra personer upplever sin städning i Västerås gör att du kommer att få en bättre bild av hur företaget i fråga jobbar. Vem kan egentligen ge ett bättre betyg än de som själv använder sig av samma tjänst?
  • Priset: en tumregel gällande städning är att du inte anlitar det företag som erbjuder lägst priser. I många fall så handlar det nämligen om rena lockpriser; man vill å dig att köpa städning i Västerås – men man har inga intentioner på att sköta en uppgift man åtagit sig på ett korrekt sätt.
  • Intrycket: magkänsla – baserat på det första intrycket – är en väsentlig del av valet för städning. Kort sagt; känner du förtroende för företaget i Västerås eller känns det fel på något sätt? Låt din mage var – till viss del – domare i frågan.

Läs mer om städning i Västerås på http://www.städningvästerås.nu/

 

← Äldre inlägg